tisdag 18 september 2012

Rapport från kullen


Igår slog det mig att det var evigheter sedan sist jag var på kullen. Så vi gick dit för att kolla läget. Från den största stenen betraktade jag gravfältet och människor som rörde sig mellan gravarna. Tydligen är jag inte ensam om att besöka kullen... 


En av kullens 50 gravar från vikingatiden.


Arkeologerna har börjat med att lyfta bort stenar från gravarna och leta efter intressanta saker. Jag får bara en stark känsla av att de väcker många förargade själar. Det där köpcentret som kommer att växa på kullen blir nog olycksaligt.


Högre upp på kullen finns det husgrund från troligen 1600-talet.


En eldstad från järnåldern. Inuti gropen är jorden fortfarande väldigt sotig.

Och ett fynd från en tid som ligger lite närmare oss :)


Ibland undrar jag vilka hemligheter om oss jorden kommer att avslöja om tusen år...

3 kommentarer:

Mona sa...

Arkeologi är spännande. När jag var nio år ville jag bli arkeolog och köpte faktaböcker om människans förfäder. Lyckliga du som har en pågående utgrävning alldeles intill!

Anna Stilla sa...

Jag skulle inte kalla mig själv för lycklig. Hellre vill jag ha kullen som den var, grön och lite vild. Snart har jag ett stort köpcentrum som granne och det är en mardröm för mig. Men det är spännande att följa arkeologernas arbete. Hi hi, jag ville också bli arkeolog när jag var liten.

Anonym sa...

Spännande! Och även om det blir ett köpcentra intill så drar det ju ut lite på tiden med dessa fynd.