måndag 15 april 2013

Gastroskopi


- Ok, är du redo för att börja den underbara undersökningen? - frågade läkaren och fick mig att skratta.

Gastroskopi är obehaglig, jätteobehaglig. Men personalen på Endoskopimottagningen var väldigt snälla och jag har överlevt undersökningen. Jag fokuserade på andningen och försökte att låta bli att kämpa emot slangen. Det hjälpte en aning. Trots att slemmet och tårarna rann (fast jag inte grät) så vågade jag mig på att titta på skärmen för att få se mitt inre. Men bilden på min egen magsäck, dessutom inifrån, framkallade en ny salva av kräkreflexer så jag blundade resten av tiden. Efteråt bjöd jag mig själv på lite fika på stan, som motvikt till den obehagliga tiden på sjukhuset.   

7 kommentarer:

cruella sa...

Ja, det är nog bland det obehagligaste jag har gjort, fast jag är rätt så hårdhudad. Skönt att det gick bra och att din mage kände att den ville ha fika trots misshandeln:-)

Kul att du skriver igen, jag har också saknat dig!

Anna Stilla sa...

Tack, tack!

Usch, jag hoppas att vi slipper svälja fler slangar i framtiden.

Kram.

Anonym sa...

En god fika var du verkligen värd efteråt. Mina tårar rann också under undersökningen, det är tydligen så det blir och det ju skönt att veta att man inte är ensam om det!
Jag håller med Cruella, det är bland det obehagligaste jag gjort!

Laila sa...

Isch! Den där jäkla slangen är så otrevlig!
Du var verkligen värd fikan efteråt. Hoppas du får bra svar efteråt på resultat.
Åkte förbi dig igår och skänkte dig massor av tankar ♥

Emileitha/Tarja sa...

Duktigt gjort.. mig får de söva..

Raija sa...

Efter en sån undersökning är man värd det bästa :-).

Anonym sa...

Otroligt modigt gjort! Har också gjort denna undersökning men fick bli sövd. Det gick jättebra.

/Anna