söndag 10 mars 2013

Söndagsfriden


Där ute är det kallt. Vintern har tydligen glömt att det är mars och öser på med minusgrader. Fast solen vet sitt och värmer ömt den frusna jorden. Solstrålarna har hittat till och med till min soffa. Men det har min katt gjort hon med. Jag har försökt övertala katten att maka på sig men icke. Just idag verkar hon inte fatta ett enda ord av det jag säger. Så jag har tagit till ett tyngre vapen och prasslat med hennes favoritmat. Det knepet gick kattskrället på. Medan hon smaskade på kycklingsbitar i gelé så bredde jag mig ut i soffan och lät solstrålarna smeka mina kinder. Plötsligt hörde jag ett förfärligt krasch i köket. En stackars krukväxt har ramlat ner och spridit jord över köksgolvet. Jag städade upp eländet och gick tillbaka till soffan. Men ack, där låg den belåtna katten och på min fråga om krukväxten svarade hon koncist: gäsp.  

2 kommentarer:

Laila sa...

Vilken underbar berättelse! :-)
Å jag tycker hon ser så himla nöjd och nästan leér där i soffan ♥

smultron sa...

Åh, vilken fin bild! Så mild. :-)