lördag 16 mars 2013

Böcker


Böcker är märkliga varelser. Vid första anblicken kan man få för sig att böcker är döda ting bestående av papper samt bokstäver. Men den människan som kan se bortom ytan vet att böcker är ytterst levande livsformer. När jag kommer hem till någon som har en fullproppad bokhylla då känner jag hur livet vibrerar där.

En blick på bokhyllan räcker till att bilda sig en första uppfattning om dess ägare. Jaha, här bor en naturälskare. Och där en som slukar deckare såsom jag slukar choklad. Titta där, där bor en språknörd! I ett hem fyllt med böcker finns det alltid något intressant att prata om. Utan att behöva tvinga fram det ursvenska: Vad kallt det är! Eller varmt, om man träffas den dagen under den korta sommaren då temperaturen stiger lite över 20 grader.

Min största skräck är att hamna på ett mingelparty i ett hem som är totalt bokbefriat. För böcker är så mycket mer än bara givna källor till samtalsämnen. Är mingelpartyt, familjemiddagen eller någon annan sammankomst svår att ta sig igenom då kan man alltid bläddra i en bok och glömma bort tid och rum, tills det är dags att gå hem.

Därför läser jag med fasa om de nya trenderna inom bokvärlden, om läsplattor och e-böcker och hur deras försäljning bara ökar. Men jag hoppas att det är bara för stunden ty jag kan inte föreställa mig livet utan den trygga doften av böcker, utan den speciella känslan som jag får när jag vänder sidan...

Jag är övertygad om att livet går i cirklar och att vi alltid kommer tillbaka till utgångspunkten.
Om 50 år är nog inbundna böcker rena rama rariteter och om 100 år är vi tillbaka till tider före Gutenberg.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja allting går i cykler. Jag älskar böcker men just nu läser jag mindre än vanligt. Jag har drabbats av smartphonesyndromet, så som så många andra. Jag quizkampar och wordfeudar när jag har gått till sängs, och orkar inte riktigt läsa. Telefonen fungerar också som väckarklocka så den får följa med mig när jag går och lägger mig.
Men jag tror att det går över, för det mesta brukar ju göra det. Utom bokläsandet, hoppas jag.
Nån sa någon ungefär så här "de som växer upp i ett hem utan bokhylla, är de som kommer att studera minst och vara minst intellektuella".

Anonym sa...

Jag håller med díg Anna, ett hem utan böcker är en fasa!

Martin

smultron sa...

Jag håller också med.

När jag har haft rast på jobbet, sitter de andra och leker med sina ifånar, medan jag läser en bok. Jag känner mig lite gammaldags, fast på ett bra sätt. :-)

Historikern är jag nyfiken på. Måste nog läsa den.