lördag 16 februari 2013

Faworki


Min mamma är mästare på faworki, de spröda kakorna som man moffar på fettisdagen i Polen. En gång, när mina barn var riktigt små, då kom min mamma hit och gjorde två enorma fat faworki till oss. Det måste ha gått 15 år sedan dess men barnen har starka minnen av kakorna och pratar fortfarande om dem. Idag har jag tagit mig i kragen och gjort faworki själv. De liknar klenäter lite grann. Jag har dock aldrig ätit några klenäter så jag har ingen aning om det finns fler likheter mellan dessa svenska julkakor och polska faworki.  

Här kommer receptet för alla Er som vill äta något riktigt, riktigt gott...

Blanda ihop 6 dl vetemjöl, 2,5 dl smetana, 1-2 msk vispgrädde, 5 äggulor, 1 tsk ofärgad brännvin och en nypa salt till en fin deg. Det tar några minuter. Det är viktigt att inte ha något mjöl på bakbordet. Det mjölet som fastnar på degen kommer senare att brännas vid under friteringen. Kavla degen tunt, tunt, tunt. Ju tunnare deg desto sprödare kakor. Sedan skär man degen i remsor och gör ett snitt i mitten av varje remsa.


Dra den ena snibben på remsan genom det snittet i mitten så att kakorna blir vridna.


Värm upp olja eller kokosfett i en stor kastrull. Stek kakorna gyllene på varje sida.
Pudra med florsocker när de har svalnat.


Min väldigt nyvakna dotter blev alldeles tokig av glädje!

4 kommentarer:

Libe sa...

Härligt :) det ska jag prova.

Emileitha/Tarja sa...

Låter gott..

Fru Purjo sa...

Har aldrig ätit men det ser väldans gott ut :)

Raija sa...

De ser väldigt goda ut och jag måste prova :-).