tisdag 11 september 2012

Hamnlös uti havet




Sandöns historia har sin osäkra begynnelse i sagans dunkel
Albert Engström


Min tid på ön:


De flesta av mina måltider åt jag på trappan till vandrarhemmet där jag bodde.


Nyfikna och ganska orädda bofinkar höll mig sällskap. Vi delade på några brödskivor :)


Långa promenader längs stranden...


... och en del misslyckade bildtagningar.


Ta hand om dagens skörd...


... och vila. Låta tankarna flyga fritt. Dagdrömma. Lyssna till havets brus och leka med sanden.


På kvällarna, när solen hade gått ner och det fanns inte så mycket annat att göra då kunde jag gräva ner mig i sängen och läsa.


Trollska Ö, som hjärtat stjäl
Skogens allvar, ljungdofts mildhet
Havets grymhet, stormens vildhet
Sandens glöd, av solen lånad
Vågens smek och Näckens trånad
Skifta, blandas i din själ.
Sandö är ditt namn
Hamnlös uti havet.

(jag vet tyvärr inte vem som har skrivit dikten)


Hej då Gotska Sandön! Vi ses nästa år!

3 kommentarer:

Emileitha/Tarja sa...

Så fina bilder o text, nästan så jag känner vindens smekning ..så otroligt vackert.. jag förstår att du vill tillbaka.

kama sa...

Cudnie Ania ! Ciesze sie ,ze jestes zadowolona :) Caluje goraco

Laila sa...

Ljudet kan jag tänka mig. Ljudet som alltid finns där och ändå är det ju en del av naturen ♥