torsdag 17 maj 2012

Paddelpojkar


Magnus, Magnus kompis och kompisens kompis har bestämt sig för ett litet äventyr på Mälaren. Jag måste säga att när det är dags att ge sig av så förvandlas dessa fleråriga män till små pojkar. I alla fall Magnus. Jag nickar med huvudet och muttrar: ja, åk du men se till att hålla dig torr


Sakta försvann deras röster. Jag stod vid kanten och lyssnade på fågelvrål och kände hur friden spred sig i min kropp. När jag var som fridfullast då fick jag en galen idé. Om jag skyndade mig till hamnen, som jag visste de skulle passera, då kunde vi vinka till varandra ännu en gång. I hamnen väntade jag länge på dem men inga glada paddlare kom in.

Så jag sprang ut på udden och började speja...  


Långt, långt borta, på en ö, fick jag äntligen syn på dem! Jag vevade frenetiskt med armarna, ropade tills jag blev hes men de var inne i sitt äventyr och hörde mig inte alls...


Till slut blev de bara tre prickar. Jag återvände hem. Nu sitter jag här och funderar på någon lämplig sysselsättning för en gräsänka. Det finns säkert många saker jag kan göra men för tillfället är en brie-ost och en bok det bästa valet jag kan och vill göra. 

Det händer ibland att folk undrar hur jag kan leva så här. Med en man som ger sig iväg och lämnar mig ensam. Men jag ser det som en välsignelse. Ibland tjatar jag själv på honom att det är på tiden att han ska hitta på något. Hans äventyr gör bägge oss lyckliga. Han behöver frilufta sig med jämna mellanrum lika mycket som jag behöver vara ensam och ha hela hemmet för mig själv. 

6 kommentarer:

cruella sa...

Min lagvigde har just varit en vecka i Lappland och åkt skidor mellan Abisko och Kebnekajse. Skulle det vara konstigt, nej, jag tycker det är härligt att göra saker på varsitt håll och däremellan välka varandras sällskap! Ha en härlig helg!

Nina sa...

Jag har också en man som kommer och går, men man blir van med det med tiden. Det ær rætt så skønt ibland att egna kvællen før sig sjælv och egna tankar - med brieost och en god bok! Sedan kan man alltid sitta vid en dator nær man vill titta in i værlden med lite avstånd. Ær det annars inte lite kallt att baddla så hær tidigt på sommaren. Jag hoppas att killarna håller sig torra med klæderna!

Raija sa...

Det är väl underbart att man har olika intressen i familjen, för det berikar förhållanden, anser jag. Man kan ändå inte sitta bredvid varandra hela tiden, för det blir för trist.
Så det är väl underbart att Magnus gör sånt han blir lycklig av och kommer hem på strålande humör. Och du har fått rå om dig själv en stund, vilket alla behöver mellan varven.

Pia sa...

Att det är så fint runt kuten :)
Jag och min käraste har också så- Han åker till norge för att jobba hela sommaren. Och så reser han bort med Guif eller med jobbet.
Vi får mycket egentid; båda två :)
Kram

Anna Stilla sa...

Ooo, vad roligt att vi är fler som tycker så. Ibland känner jag mig nästan lite elak som bara väntar på att min man ska ut på sina äventyr :)

Nina sa...

... som tur är ... bloggar inte min man så värst mycket.