tisdag 20 december 2011

Orange curd


Jag är i sjunde himlen just nu. Där lyser det varmt, det doftar vanilj och apelsin.
En riktigt lyckad julkombination enligt mig. Den heter orange curd. Receptet hittade jag i någon tidning för många år sedan och tänkte att någon gång måste jag testa det. Idag har jag köpt fina apelsiner och vanilla bourbon hade jag redan hemma. Med bravur som kännetecknar tokiga kockar har jag vispat, kokat och grejat. Resultatet är en otroligt god apelsinkräm som smakar helt gudomligt. Tanken är att jag ska ha den till julfikat på julafton men jag vet inte. Jag kanske inte kan behärska mig och vänta så länge. Julen, fina julen, kom till mig så fort du bara kan. 

2 kommentarer:

Dragan Nikolic sa...

Sött är alltid gått! själv så gjorde jag inlagd rödlök och det var supergott just för att jag själv har gjort inlägget så smakar det lite mer.

Anna Stilla sa...

Ack, det får du bjuda på någon gång :)