torsdag 13 oktober 2011

Min pappa är snäll och min mamma är utlänning


"Finns det kanske", fortsätter jag, "nån sorts krisgrupp för barn med... polska föräldrar?"

(Ur Min pappa är snäll och min mamma är utlänning av E. Abrahamson)

Tänk dig att vara 16 år och det enda man vill är att leva ett vanligt svenssonliv. Men det går inte att leva som en svensson om man har en polska till mamma. Boken är så rolig att ibland gör det rentav ont. Det är inte bara skrattmuskler som värker utan själen. För man känner igen sig. I alla knasiga situationer glimtar det sanning om en själv. Som när den polska mamman ber sin dotter om att skära bort mögliga ostkanter. För om man skär bort dessa då är osten bra igen. Usch, vad äckligt, tänker vi. Usch, usch, usch. Men vet ni, det fanns en tid i Polen då man fick köa i många dagar för att köpa en bit ost. Som dessutom var skonad från alltför många konserveringsmedel och möglade rätt så fort. Då slängde man inte osten bara för att mögel började blomma grönt och fint runt den. Man skar bort kanterna. Åt osten. Överlevde. Jag är ett levande bevis på det. Idag finns det ost i överflöd även i Polen. Jag tror inte att det är så många som tar sig tid att skära bort mögliga kanter. Kanske de gamla som ännu minns kriget eller de fattiga 80-talen.

Jag är en polsk mamma och jag gör nog såsom många andra polska mammor gör. Det är inte alltid lätt att vara en polsk mamma i Sverige. Att jämt och ständigt slitas mellan de polska och svenska värdegrunderna, barnsynen och moralen. Många gånger har jag fått vända ryggen till det som min mamma har präntat i mig. Här i Sverige uppfattas mina barn som väluppfostrade. Inom parantes, de är tonåringar just nu och väldigt få tonåringar kan betraktas som väluppfostrade och absolut inte mina. Men det är en övergånde fas. Om några år ska de landa i det som jag har lärt dem. Förhoppningsvis. I Polen har de i alla tider uppfattats som odrägliga svenska barn. Som duar med allt och alla. För om du tilltalar en person som inte tillhör familjen eller den närmaste vänskapskretsen du då är du ouppfostrad och respektlös. Där är det Herr och Fru som gäller.

Min pappa är snäll och min mamma är utlänning är en tonårsbok som min kära vän Viktoria, boknörden upphöjd i tre, har tipsat mig om. Tack Viktoria! Jag har verkligen uppskattat boken. Det är synd att min dotter inte gillar att läsa. Hon skulle älska den boken. Jag kanske ska läsa den högt för henne, om hon väljer att stanna hemma då och då. 

7 kommentarer:

Viktoria sa...

Åh, vad roligt att du gillade den! Kram

Libe sa...

Låter som nåt jag skulle vilja läsa :)

Alexandra sa...

Den måste jag läsa.
Jag har i dag svårt för att dua äldre personer, just för att jag aldrig är du med mina släktingar i Polen.
För några år sedan läste jag "Hjälp, jag heter Zbigniew" av Zbigniew Kuklarz, men jag tyckte att den var så där, jag kände inte alls igen, kanske på grund av att jag var så liten när vi flyttade till Sverige.
Men nåväl, jag har försökt läsa hans andra roman "anteckningar från en liten fiat" men jag kommer inte vidare i den, den faller inte mig i smaken. Vill du ha den så får du gärna hojta till så skickar jag den till dig.

Maria sa...

Jag har en mamma som var barn under andra världskriget så jag är fostrad att inte slänga. Om osten inte är totalmöglig, då skär jag bort möglet och äter vidare. Det har gått bra hitills...

Laila sa...

*fnissar lite*
Min pappa var med under andra världskriget för Finland. Det där med ostkanterna känner jag så väl igen. I och för sig har jag överlevt ;-)
Men jag slutade med att skära bort kanterna och slänga osten i stället när jag en gång fick se hur mycket "osynligt mögel" som fanns kvar. Jag kan säga att mögeltrådarna är lååånga.

Anna Stilla sa...

Hej på Er!

Jag har kollat på Livsmedelsverkets hemsida ang mögel i maten. Och vet ni vad, Livsmedelverket tycker att det är ok att skära bort mögliga kanter på hårda ostar.

Här finns länken:

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Hygien-och-hallbarhet/Vad-gor-man-med-mogliga-livsmedel/

cruella sa...

Just möglet på hårda ostar skär även jag bort - visste väl att det inte var farligt:-)