torsdag 15 september 2011

Hon Den På


Idag har jag fått besök av Hon Den Sömniga. Efter maten började hon tjata på mig att vila.

- Såja Anna, lägg dig i soffan. Du har all rätt till det, så hårt som du har arbetat idag.

Men då la sig Hon Den På i. Var hon kom ifrån, det förbli en gåta för mig.

- Men Anna, ryck upp dig! Se bara på himlen, det blir vacker solnedgång. Ut och fota.
- Nä, nä, nä - suckade Hon Den Sömninga - är det inte skönt att ligga under yllefilten och känna hur du börjar dregla av behag? Stanna där, det kommer fler solnedgångar. Såja Anna, vila dig.

Och så tjatade dem. Och tjatade. Och jag fick nog.

- Ok - sa jag - jag går upp och kollar himlen. Om den är något att hänga i granen så fotar jag. Annars lägger jag mig i soffan igen. Punkt slut.

Jag gick ut på altanen och tittade över ängen. Man behöver inte vara Einstein för att förstå att en solig eftermiddag, nordanvind och moln brukar ge otroligt vackra solnedgångar. Men jag var så himla less på att fota där jag står. Jag ville något mer. Så jag satte mig i bilen och stack till sjön. Hon Den Sömniga blev sur på mig och försvann. Och jag njöt. Så totalt och fullständigt. Av vinden, vågskvalpet, ensamheten (för jag hade hela stranden för mig själv) och de otroliga färgerna på himlen.





8 kommentarer:

Libe sa...

Så vackert :) vatten gör mig lycklig , det till och med luktar gott !

Viktoria sa...

Otroligt vackert! Tack, Anna för du besegrade den sömninga och tog dig ut och tog dessa fina bilder.
Är det Sundbyholm?

Maria sa...

Väldigt vackert!

Anna Stilla sa...

Ja Viktoria, det är Sundbyholm.

Tack alla!

Trollmor sa...

Jag är glad att den sömniga försvann sin kos för dessa bilder är underbara.
Det ser ut som att du har fångat eld i vattnet. Magi.
Ha en skön helg!
Kram Trollmor

Laila sa...

Denna djävul och ängel som ska sitta och snacka på ens axel ibland... :-\

Tack för att du ändå tog dig ut och delade med dig av dessa underbara bilder.

Bilden med det brinnande havet ligger som skrivbordsbild hos mig nu ♥

Anonym sa...

http://berattardags.se/Berattardags/VALKOMMEN.html
hamnade på denna sidan och kom att tänka på dig direkt :)
Kram C

Anna sa...

Anna, du både skriver och fotar så fantastiskt att jag tycker att du borde ge ut en bok!

Kram,
Anna i S-näs

PS. Själv har jag tagit mig i "bloggkragen" och uppdaterat 80-talsblogen. Har även startat en New York-blogg.