onsdag 10 augusti 2011

Bondens tid på jorden


Jag har väntat på det. Att få se Peter Gerdehags vackra film Bondens tid på jorden. Ikväll har Svt1 visat den. Jag har suttit i soffan som förtrollad. Man kan inte låta bli annat. Och så har jag gråtit, man kan inte låta bli det heller. Styrbjörn Ejneby och hans hustru Solveig har drivit sitt jordbruk med respekt och kärlek till landskapet, jorden och naturen. Emellanåt har han varit kallad för samhällsfara. Antagligen av samma människor som kallar Magnus för bakåtsträvare för han har, i 34 år, lappat sina vantar istället för att köpa nya. Varför köpa nya när de gamla duger så bra? 

Filmen kan man se på svt play.
Ha näsdukar till hands...

6 kommentarer:

cruella sa...

Fantastisk film, jag är glad att ha fått lära känna Styrbjörn och Solveigs gärning på det viset!

Anonym sa...

Jag såg den också igårkväll....en film /dokumentär helt i min smak. Tittar väldigt, väldigt sällan på TV men när sådana här program visas, då sitter jag bänkad!

Nu har jag börjat jobba igen....semestern är slut och allt går sin gilla gång.....kram på dig!

Christin
(Hur gick det med huset förresten ?!)

Anna Stilla sa...

Tydligen görs det en uppföljning till filmen om hur Solveig lever på gården nuförtiden. För hon är kvar där. Jag väntar...

Vi har inte åkt till huset än, det har inte funnits tid än. Men huset verkar inte vara så eftertraktat :) Man måste sakna några hästar i stallet för att ens överväga att köpa det. Men vi ska dit!

Anonym sa...

En uppföljare...underbart! Jag älskar ju alla de där dokumentärerna om dessa fina och intressanta människosjälar.
Gubben i stugan......Hästmannen....filmerna om Erik och Sigvard, de två bröderna i Småland......har boken om dem också.
http://www.gerdehagfilms.com/vara-filmer

Åk och titta på huset...känn in hur det känns....spännande!

Kram
Christin

Anonym sa...

Nina Hedenius heter hon som gjort filmen om bland annat "Gubben i stugan"
http://nyheter24.se/filmtipset/film/gubben-i-stugan.html

.......
tänk om vi hade bott lite närmare varandra , då kunde vi haft filmkvällar :)
Kram igen
Christin

Anna Stilla sa...

De två kommande onsdagar ska de visa två andra av Gerdehags filmer, bland annat Hästmannen. Jag minns bara inte om det är nu på onsdag eller nästa onsdag...