torsdag 30 juni 2011

Under linden


Jag stod under linden och plockade lindblommor. En pojke och hans mamma gick förbi. Pojken frågade sin mamma varför jag stod där.

- Tanten plockar väl några blommor - svarade mamman och pojken vinkade till mig.

Ja, så ser världen på mig. Ni vet, en sådan tant som antagligen inte har alla hästar i stallet. Men lindblommor i en korg, det har hon minsann. Det roliga är att jag tror att den bilden av mig kan faktiskt stämma med verkligheten så gott som på pricken.

Och lindblommor, de har jag plockat för att torka och göra te på. Te gjort på lindblommor är nämligen väldigt gott och dessutom superbra vid förkylning. 

10 kommentarer:

Raija sa...

Så duktig du är som plockar blommor till ditt eget te...:-)...jag gjorde också så för ganska många år sen och plockade små späda björkblad som skulle vara så nyttigt som te. Men när jag gjorde i ordning en kopp, så kunde jag inte dricka det. För det luktade finsk bastu, där man använder björkris för att tvaga sig.

Ina sa...

Åh så smart. Jag som älskar te, men har aldrig tänkt tanken att man kan göra eget. Måste prova. :)

Maria sa...

Hej Anna.
Jag har mailat dig!

Anonym sa...

Åhhhhh...lindblommor!
Det finns inget som doftar så underbart!


C

Laila sa...

Jag har aldrig smakat det.
Men blommorna är vackra i alla fall! :-)

Gunilla Wahlsten Design sa...

Tack för tipset. Funderar också ibland hur den sk världen ser på mej...och småler vid tanken:)

Maria sa...

Du är så fin Anna :)

Erik "Semlan" sa...

Att plocka sitt eget te, det har jag aldrig gjort. Smart!
Undrar om vi har någon lind i närheten? Förkylning vill man ju inte ha. ;-)

Ordinary Mary sa...

Hej,

nu har jag surfat runt alldeles för länge för att få lite tips om när det dags att skörda lindblom för att göra te på. Det borde vara ungefär nu, med tanke på hur det doftar! Tack för att du lagt upp en så fin bild på din skörd. Du tar alltså inte med 'flygbladet'. Vet du om man kan göra det också? Jag har sett en del suddigare där det ser ut som både blommor och blad. Men det är svårt att se.

Anna Stilla sa...

Hej!

Enligt Medicinalväxter av Dieter Podlech ska man plocka bara blommor och då antar jag att man ska låta bli de smala bladen. Man kan köpa torkade lindblommor och då är det enbart blommor, inte ens stjälkar med. Men jag har behållit stjälkarna. Jag har torkat blommorna i ugnen och testdruckit en fusion på dem. Mycket gott! Jag tog med 3 torkade blomställningar till en kopp vatten. Det är nog den högsta tiden för att plocka lind, i alla fall här i Eskilstuna. De börjar blomma över.

Och visst luktar linden något underbart, jag blir alldeles galen av den doften.