onsdag 29 juni 2011

Jag litar på mynta


På våran uteplats frodas det mynta. Jag tror att det är pepparmynta men jag är rejält osäker på det. För några år sedan petade Magnus in i jorden en liten planta för att kunna dricka sitt sommarte. Varje morgon gör han en pilgrimvandring ut på altanen och plockar sig några kvistar av myntan och brännässlan. Och varje år har jag tänkt att jag borde ta tillvara på överskottet av myntan för det blir faktiskt en del. Men tänkt blev tänkt och inte gjort.


Dock inte i år. För i år har jag tagit mig i kragen, plockat en del av plantan och lagt bladen på tork.


Nyss har jag avnjutit en kopp härligt myntate. Väldigt uppfriskande efter en dag i kvävande hetta. Mynta har länge använts som läkemedel mot bland annat olika magbesvär. Just nu hoppas jag verkligen på att den ska visa sina helande krafter för mig. Min känsliga stressmage har nämligen kommit på att det var länge sedan den gav sig till känna. Så nu jagar den ikapp alla smärtfria dagar jag har fått uppleva hittills. Kanske en kopp myntate kan lindra de dumma värkarna.

Inga kommentarer: