lördag 18 juni 2011

Den gula härligheten


För ett tag sedan fick jag en liten jordklump med några överblommade stjälkar i. Jag hade ingen aning om vad det var för växt. Fina Elin som gav mig den mindes inte heller vad växten hette. Den första tiden fick klumpen bo i en zinkbalja. Numera bor hela härligheten i blomsterträsket. Och frodas. Varje vår får jag dra ut ur jorden en del nya skott. Annars tar växten över hela träsket och då skulle både blågull, astilbe och höstglim bli väldigt ledsna. Att leva med en växt utan att veta dess namn var dock oerhört irriterande för mig. Jag är ju lite av en kontrollfreak och vill veta namn och egenskaper och sådant som är bra att veta. Speciellt när det hamnar framför mitt objektiv. Jag hade letat överallt efter namnet och till sist hittade jag det i Börjes trädgård.

Praktlysing heter den gula härligheten.

1 kommentar:

Viktoria sa...

Vi har den i en rabatt också och jag har inte heller haft en aning om vad den heter. Tack för informationen om namn! Vad jag däremot vet är att den är som ogräs och tar över allt om man inte rycker upp delar av den hela tiden.