söndag 27 mars 2011

Tillbaka till naturen


Ur Hälsovännen, 1896:

"Man är nu för tiden beklagligen alltför likgiltig i fråga om det, som skaparen i naturen bjuder oss i så ymnigt mått i vår omedelbara närhet. Hvad som icke kostar mycket penningar, icke tages långt ifrån och icke har ett klingande namn, det gäller för många människor ingenting. (...) Därför gäller äfven här att följa maningen: Tillbaka till naturen!"

Vi är inte de första som längtar till ett mer jordnära liv. Tänk att för över 100 år sedan fanns det människor som hade burit på precis samma längtan. Och ändå kände dem inte till den översvämmande bilismen, superstressande mobiltelefonkulturen och den prylhysterin som kännetecknar nutidens människa.

För kanske är det så att, oavsett vilken tid vi lever i, det finns individer som längtar till något djupare än det som trender och normer har att erbjuda. Det finns ett rum i våra hjärtan som behöver fyllas med mer än charterresor, ny bil varannat år och tre par nya skor varje säsong. Jag tror att det rummet finns i varenda en människa. Skillnaden mellan oss är dock att vissa människor är mer medvetna om det än andra. Jag beundrar dem som ger efter sin längtan och vågar ifrågasätta den tärande livsstilen. Inte bara i ord utan även i handling.  

3 kommentarer:

Anonym sa...

Konstigt att du skriver detta inlägget just nu....för jag har funderat mycket på just detta sista tiden. Och läser en bok som heter :
Skymningssång i Kalahari - Hur människan bytte tillvaro av Lasse Berg....
Om du har tid, så läs den Anna.
jag tror att ju äldre man blir, desto mer tar man avstånd från allt det här ytliga flamset och trender/mode, man trivs bäst under korkeken, där man kan sitta och lukta på sina blommor :)
Jag är så nyfiken på hur det gick med arbetsintervjun som du var på...hoppas att det blir som du önskar.
Kramar från Christin

Anonym sa...

Hej min Misia

Viste väll att det fins en anledning till att jag älskar dej.....puss på dej

Peace

Anna Stilla sa...

Hej Anonym! Jag älskar dig med...