lördag 26 mars 2011

Earth Hour


Ikväll kommer många människor att släcka lampor och försöka leva en timme utan el.
Kommer min familj att göra det? Nej. Och varför då kan man undra.
För att min familj gör allt för att minska vår elförbrukning varje dag, året runt.

Här kommer några exempel på vad vi gör:
  • Vi lämnar aldrig några lampor tända i de rummen vi inte vistas i.
  • Vi har en tvättmaskin som vi inte värmer upp alls. Magnus har kopplat om den på något sätt och vi fyller maskinen med det varma vattnet som kommer ur kranen. Men bara till själva tvätten. Sedan slår vi om vattnet och använder bara kallt till sköljningar.
  • Diskmaskinen gick inte att koppla om på samma sätt så den värmer upp diskvatten. Istället stänger vi av diskmaskinen så fort den har diskat klart, innan själva torkprogrammet har gått igång.
  • Till alla elektriska apparater har vi en strömbrytare och vi stänger av strömmen så fort vi stänger av apparaterna. Ingenting här hemma går i stanby-läge.
  • Jag och Magnus har inga mobiler som behöver laddas tusen gånger i veckan. Vi är noga med att barnens mobilladdare sitter aldrig i någon kontakt efter att barnen har laddat sina manickar.
Dessutom
  • Vi har ställt av bilen under vinterhalvåret för att spara på bensin. Vi cyklar och går istället.
  • Vi lagar våra prylar istället för att slänga dem och köpa nya. Under det senaste året har jag inte köpt en enda ny sak till hemmet. Inga nya kuddar, lampor, krukor och andra prylar.
Att släcka lampor en timme om året känns (för mig) lite falskt när man badar i elenergi resten av tiden. Men jag hoppas att alla som släcker sina lampor ikväll upptäcker hur mysigt det kan vara utan en tv som står och babblar på, hur trevligt det är att umgås med sina nära och kära när elektriska apparater står helt tysta. Eller hur avkopplande det kan kännas när man stänger av omvärlden, även om det bara handlar om en timme. 

2 kommentarer:

Gunilla Wahlsten Design sa...

Precis! I ren protest hade jag både lampa och tv på igår kväll. Vad gör en timme i året!!? Det är väl resten som är viktigt. Jag gör mitt yttersta HELA året och struntar blankt i denna "fejktimme". Bra skrivet Anna!

Anonym sa...

jag tycker att det kan vara bra att bli påmind om allt som går på el och att inse hur mycket man klarar sig utan. för mig blir det alltid en påminnelse om en tid när vi inte hade el och klarade oss ändå.
agneta