tisdag 13 juli 2010

Middag i hettan



Även om det låter otroligt så har jag blivit hungrig. Trots den ökenvärmen som härskar över min lilla plats i Universum just nu. Då gäller det att hitta på något som är lätt att göra, är nyttigt men framför allt smakar friskt. Inga kåldolmar idag, tack. Och så ska man kunna tillämpa principen man tager vad man haver...

Pasta med mängder av färskriven parmesan och strimlat salami, tomatsallad (hackade tomater med schalottenlök, peppar och örtsalt) och insalata di broccoli. Receptet kommer från Paolo Robertos kokbok Mina fastrars mat och jag hoppas att Paolo inte misstycker att jag skriver i bloggen om hur man gör salladen. Tack på förhand Paolo!

Ta ca 300g broccoli och dela den i buketter. Lägg broccolin i kokande, lättsaltat vatten och koka den i ca 2 min. Spola sedan i kallt vatten och låt det rinna av väl. Blanda ihop 2 msk olivolja, lika mycket citronsaft, en flisad vitlöksklyfta (jag har i för sig hackat den) och en tsk salt. Vänd broccolin i dressingen. Klart att äta. Den enkla dressingen höjer broccolin till skyarna.

Jag gillar citronvatten, speciellt när det är så här varmt som det är idag. Men det ska vara riktiga och många citronskivor i glaset. Inte en sådan fjuttig halvmåne som skvalpar på vattenytan.

Och jag gillar att läsa medan jag äter. Om jag inte har någon att prata med och idag har jag inte det. Förresten, om någon av er skulle komma på idéen att besöka mig, eller ens ringa mig, så vill jag utfärda en varning. Jag stinker vitlök. Det är en av de positiva sidorna med att vara ensam. Man kan äta hur mycket vitlök man behagar.

Inga kommentarer: