torsdag 22 juli 2010

Av ett misstag



Alla misstag vi gör är inte alltid fel. Som det där med glukosamin. Men vi tar det från början.

Våran Nosan är en gammal hund. 10 år för en bullmastiff är mycket. I vintras började hon halta rejält och vi var oroliga för att Nosans slut började titta oss i ögonen. Vi gick till veterinären och hon skrev ut smärtstillande. Istället för glukosaminet som Nosan har ätit i några år. Men inte ens smärtstillande hade hjälpt stackars hunden. Hon haltade lika mycket, om inte mer. Den enda förändringen vi märkte var att hon sov mer än vanligt och blev apatisk. Vi slutade med medicinen och gick tillbaka till glukosaminet. När Magnus var på sin cykelsemester var det min uppgift att dosera glukosaminpulver. Som smakar något förskräckligt hemskt. Jag rullade pulvret i ostskivor varje morgon och kväll. En dag märkte jag att Nosan slutade halta och att hon blev piggare.

- Hur mycket pulver fick hon egentligen - frågade Magnus när han kom hem. Han tittade lite misstänksamt på det måttet som jag la i burken.
- 0,5 tsk varje morgon och kväll - svarade jag förvånad - det är väl hennes vanliga dos?

Hennes vanliga dos visade sig vara ett kryddmått varje morgon och kväll. Jag gav henne en rejält ökad dos. Men tack vore det så gör det inte ont i hennes ben längre. Hon haltar inte. Hon är glad och leker gärna igen. Av ett misstag :)

4 kommentarer:

Viktoria sa...

Värsta drugdealern! Bra att hon blev bättre iallfall, en kul historia dessutom. :D

Toril sa...

Halleluja...tänk vad den lilla hunden måste blivit glad! En klapp å en bamsekram från mig..det ser ut att vara en hund man nästan vill brottas med!

Anonym sa...

*S* Nu är det ju så att det inte bara blev en lite ökad dos, måttet som Nosan skulle var för en stor hund men måttet som hon av "mistag" fick/får är till en häst.......
En skilnad på ca.400kg

men men bara det funkar så

Make love not war

Anna Stilla sa...

Så vitt jag vet min käre Anonym så får Nosan lika stor dos just nu som du själv. Alltså, för att följa din tanke, så äter även du en hästdos. Inte undra på att du studsar omkring som en elektrisk boll. Vi kanske borde dra ner på stimulantia här hemma...

Men men bara det funkar så