torsdag 29 april 2010

Efter två veckor

För exakt två veckor sedan fattade jag ett beslut. Att jag ska få min kropp i fin form. Den ska vara mjuk, smidig och stark. Jag vägde mig då och tog några mått på mig. Samtidigt lovade jag mig att väga och mäta mig varannan vecka. Inte oftare. Idag var det dags att kolla om träningen har givit mig något.

Den 15 april vägde jag 76 kg. Midja: 89,5 cm, stuss: 110 cm och låren på det tjockaste stället hade 66 cm i omkrets. Idag väger jag 74 kg. Midja: 82 cm, stuss: 107 cm och runt låret: 64 cm. Jag har alltså minskat några cm på varje ställe. Jag har inte bantat eller använt mig av något speciell metod. Det enda jag har gjort är att minska kraftigt på sockerkonsumtion. Inga sötsaker på vardagarna och fritt fram på helgerna. Eftersom jag gillar sött te så har jag minskat på temängden. Istället för att dricka 5-8 koppar om dagen dricker jag 2-3 koppar. Dem sockrar jag som vanligt.

Min träning hittills består av intensiv streching (jag strechar mest ryggen och höften; målet är att kunna gå i splitt och spagat innan året tar slut), balansövningar (på core-bollen), promenader, arm-, rygg- och magövningar. Plus 2-3 pass acroyogan per vecka. Det är dock inga traditionella yogapass. Vi är en liten grupp som prövar sig fram lite på skoj. Acroyogan känns mer som sociallt umgänge och lek än som träning. Jag har utfört någon fysisk aktivitet varje dag, ibland två gånger om dagen men det har varit tufft.

Den största aha-upplevelsen fick jag dock igår, när jag jämförde två bilder tagna på mig:


Den första bilden blev tagen just för exakt två veckor sedan. Den andra igår. Se bara på hur min kropp hänger på den första. Hur axlarna och benen bara dinglar. Det syns att jag har ingen styrsel i kroppen alls. Två veckor senare orkar jag lyfta hela axelpartiet och även benen. Jag orkar balansera kroppen längre stunder och känner mig bekväm i min position.

Allt detta skriver jag lite för min egen skull, för att dokumentera min egen väg mot målet. Men samtidigt hoppas jag att dessa anteckningar kan fungera som inspiration för någon annan. Jag är verkligen en helt vanlig människa utan någon träning alls i bagaget. Det är inte lättare för mig än för någon annan att kämpa mot min stela kropp. Men tänk att två veckor kan ge så mycket! Jag blir nästan berusad av taken vad jag kommer att orka om 10 veckor! Kämpa på!

12 kommentarer:

Smilla sa...

WOW. Jag är grymt imponerad måste jag säga. Du har minskat så mycket i midjemått på så kort tid. Själv kämpar jag för några centimeter och tränar varje dag utan att minska avseevärt :/ en centimeter på två veckor med intensiv träning.

Det är sockret som måste väck. Attans att det ska vara så svårt.

Tack för inspirerande läsning.

Maria sa...

Hej Anna! Så då är det alltså du på bilderna - ser ut som en cirkusartist!
Jag har också bestämt mig för att ta tag i min efter vintern förslöade kropp. Och det går bra. Jag har också dragit ner på sockret, men i övrigt ätit som vanligt. Och så promenader, mag och ryggövningar på det. Och det är så skönt när kilon försvinner. Jag skulle ha mätt mig innan också, men det tänkte jag inte på. Men i morse så var jag 5 kg lättare (än för 5 veckor sedan) och fick på mig brallor i storlek 38 igen. Nu är jag taggad att fortsätta hålla mig i bra form.

Annelie sa...

Wow! Vilken häftig skillnad på bilderna. Bra jobbat!

Anna Stilla sa...

Tack! Och visst är sockret stora boven! Men vet du Smilla, försök att variera din träning. Och jag kan verkligen rekommendera stretching. På biblioteket hittar du en del bra böcker i ämnet.

Grattis Maria! Visst är det skönt att få plats i sina gamla kläder igen?

Tack Annelie!

pia sa...

Häftigt att se skillnaden så tydligt :) Kämpa på -kram

Anonym sa...

Oj vad jag blir imponerad - bra gjort!

Viktoria sa...

Anna, vad glad jag blir när jag läser ditt inlägg! Vilken tur att du tog dig iväg till första Yogapasset annars hade vi aldrig fått sett före och efter bilderna. Kämpa på, du är superduktig!!!
Kram Viktoria

smultron sa...

Ja, det ÄR inspirerande. Otroligt bra jobbat på två veckor.

Toril sa...

HEJA DEJ säger jag:)grattis till att träningen går så bra!

kama sa...

Powinnaś ćwiczyć w getrach :)

Eva P sa...

Hej Anna!

Du är duktig.

Det som får mig att reagera är din vikt, jag kan inte ens drömma om att gissa din riktiga vikt för du ser mycket - riktigt mycket - smalare ut. Jag förstår inte alls när jag tittar på bilderna.

Själv väger jag något mer kilo än dig och jag upplever mig som riktigt stor, det gör att jag funderar över min egen kroppsbild, om min eller din våg är trasig eller om du är ännu längre än mina 180 cm för du ser ut som en perfekt människa på bilderna. Jag skojar inte med mitt inlägg, jag menar vartenda ord och jag hoppas att du uppfattar det positivt för det är just så jag menar.

Så, för att ställa en rak fråga - hur lång är du?

kärlek och värme till dig

Anna Stilla sa...

Hej Eva!

Jag är 172 cm lång. Jag tror inte att det är ngt fel på min våg. Men jag har undrat det ibland när jag såg att jag vägde mer än 70 kg. I hela mitt liv har jag hållit mig runt 60 kg. Jag har blivit lite smalare runt kroppen sedan jag började träna. Jag hoppades på att bli även betydligt lättare men jag tror att det är mina nya muskler som väger :) Däremot får jag en känsla av att stretching gör underverk för kroppshållningen. Jag träffade en väninna nu i helgen och hon sa att jag har blivit längre och rakare. Om man sträcker på sig då kanske ser man smalare ut än man egentligen är. Jag stretchar så gott som varje dag.

Kram på Dig Eva!