söndag 24 januari 2010

... och han hoar hela natten.



Jag är så exalterad!!!

För några nätter sedan hörde jag en kattuggla och sedan dess har jag hört det typiska ho hoo hoo hoo varje natt. Att få se en levande uggla i dess naturliga miljö är en av mina drömmar. En gång såg jag en fjälluggla på Nordens Ark. Jag blev så häpen när jag såg hur den snurrade på huvudet. Jag tror att den kunde snurra huvudet hela 360 grader. Jag blir så fascinerad av sådant. Men en uggla i en djurpark är bara en aptitretare. Jag vill se en uggla på riktigt! Att höra kattugglan är nästan lite magiskt tycker jag. Så på nätterna sitter jag ute på altanen och spetsar öronen. Ni kan lyssna på hans läte här.

Bilden på kattugglan kommer från Sveriges Ornitologiska Förenings sida.

3 kommentarer:

Erik sa...

Lycka till i din fotojakt på den där kattugglan. :-) Trevligt inlägg. När jag är ute på landet får jag uppleva en hel del liknande naturupplevelser, men kan hålla med om svårigheten att fånga det vilda djurlivet på bild.

Laila sa...

Redan? Det var en och ha tidiga vårkänslor.
Dte är svårt att se ugglor, tyvärr. Har alltid älskat dom redan sen jag var barn.
Drömmen vore ju att få en riktigt fin bild på någon.

Toril sa...

Ugglor är vackra å så tar de möss..det gillar jag:)