tisdag 3 november 2009

Beteendevetaren



Jag slinker in på sonens rum och lånar hans dator medan han äter middag. För vår dator är fortfarande ur funktion. Ju längre tid det går utan datorn desto fler virkade lappar blir det. Jag har hunnit med 50. Det fattas 38 lappar. Sedan ska jag sy ihop dem till ett lapptäcke.

***

Idag har jag varit hos en beteendevetare. Jag har faktiskt väntat på det samtalet länge. Många uppfattar mig som en vänlig och lugn person men skenet bedrar. Skrapar man lite på ytan då upptäcker man, tyvärr måste jag säga, att jag är ganska mörk människa. Usch, inga sidor man vill visa utåt. Även om jag kan dölja dessa hemska och horribla sidor för omgivningen då kan jag inte dölja dem för mig själv. En bra beteendevetare är min räddning, min väg utåt. Men som sagt, det måste vara en bra beteendevetare annars genomskådar jag honom och tappar respekt för hans kunskap. I februari träffade jag en sådan som bara slängde ut ur sig en massa teorier och behandlade mig enligt standardmallar. Efter ett besök hade jag ingen lust att gå tillbaka till honom. Teorier kan jag faktiskt läsa mig själv till.

Den beteendevetaren jag har träffat idag gav mig en känsla att jag är hans enda och väldigt speciella patient. Jag vet att jag inte är det men faktum att han lyssnade och inte prackade på mig urtvättade påståenden gör honom så trovärdig.

Och nu har sonen ätit och vill ha tillbaka sin dator. Så jag måste gå... Vi ses när min dator är klar för att användas igen!

People have a rose-colored lens when they look at me. They don't realize I'm human. They don't see the real me. As Mark Twain said, we are like the moon, we all have our dark side we never show to anybody.

Ur The Private World of Tasha Tudor

5 kommentarer:

Annelie sa...

Min dotter har börjat virka. Inte mina gener, I´ll tell you.

Jeanette Nord sa...

Kära Anna!
Jag tycker om alla dina sidor för att de gör dig till den väldigt speciella person som är DU!

Kramar i mängd
Jeanette

smultron sa...

Håller med Mark Twain. Alla har mörka sidor men en del är bättre än andra på att dölja dom /förtränga dom. Jag har aldrig varit vidare bra på det. Sen beror det också på hur vi väljer att se på dessa sidor, hur vi värderar dom. En balans är väl det man eftersträvar men sannerligen svår att uppnå.

Nitida sa...

Håller med smultron om att det är balansen man eftersträvar och inte lätt att nå och ibland måste man jobba med det för att komma närmare. Alla har vi en hel del sidor och det är just det som gör oss till de speciella personer vi är. Själv tänker jag mig med sidor i olika färger, så det bildar en regnbåge + en gnutta svart också för att skapa balans.

Anna sa...

Vad skönt! Hoppas han fortsätter att SE dig för den du är. Kramizz