söndag 27 september 2009

Med tiden och erfarenheterna...





Igår hade vi en trevlig kväll med mycket vikingamusik blandad med techno. Jag lyssnar på musik inspirerad av medeltiden, Magnus föredrar techno. Och så har jag ju min polska familj på besök så det blev en del polsk alternativmusik.

Men jag har blivit gammal. Eller trött. Eller väldigt inåtvänd. Märker jag. För jag har inte alls samma ork men framför allt lust att härja lika mycket som jag gjorde förr i tiden. Jag föredrar att sitta och prata. Och lyssna på hur andra pratar. Halvliggande i soffan knappra på min ölkorv och bara slappna av. Men gör jag så här så tror många att jag är arg och tjurskallig. Men det är jag inte. Jag är bara väldigt tyst av mig. Min tid som partylejon är definitivt förbi.

Märkligt hur vi förändras. Hur tid och erfarenheter formar oss. Den processen är osynnlig till vardags men när vardagen blir till något annat så känner man inte sig själv. Man lyfter på ögonbrynen och undrar. Hur gjorde jag förut? När blev jag sådan? Hur? Hur? Hur? Och varför? Jag längtar inte till det förflutna. Jag tycker om mig själv som jag är just nu. Jag tycker om min stillsamma livsstil, försiktiga beslut. Jag tycker om att vara lyhörd för den där rösten inuti mig. Som talar om vad som är rätt och fel. Rätt och fel för mig.

Magnus vaknade tidigt imorse. Jag har vaknat av den lovande doften som sprider sig ibland i vårt hem. Doften av Magnus pannkakor. Det är så skönt att kliva ur sängen, ta på sig sina ylletofflor och sätta sig i kökssoffan. Magnus kommer med pannkakshögen och dagen börjar rulla på.

3 kommentarer:

Anna sa...

känner igen mig, jag har tröttnat på att partaja! Men jag är inte gammal för det, inte med negativ klang i alla fall, för jag tror att livet har olika faser. jag tycker om pannkakor, men jag får allt göra dem själv ;-) njut du!

Toril sa...

Känner igen mig..är inte sugen på nåt uteliv...vill sitta vid min korkek å lukta på blommorna...typ:) tycker att det känns naturligt att man kommit dit..varför ska man stimma så mycket..bättre med tid för eftertanke..Men det är aldrig tråkigt å dansa bara jag får bestämma musiken själv! Åh pannkakor är så gott..man gör det för sällan. Må gott:)

Persilja sa...

Den gyllene medelåldern är här nu. Den är verkligen gyllene. Man tänker mycket, tar långsamma eller inga beslut, vilar, stressar mindre och har förmåga att lyssna på sin inre röst. OCh har förmåga att njuta av att inte göra allt man gjorde förr.
Jag gillar också den jag är nu. Vill inte vara den jag var förr. Nu. Bara då.
Du skriver så ofantligt vackert Anna!!!!