fredag 28 augusti 2009

Matmarknad









Den polska maten lyste med sin frånvaro. Men i tidningen stod det att den skulle vara med på den internationella matmarknaden. Det har gjort mig lite besviken för just maten är det något som jag saknar oerhört mycket. En polsk brödskiva med den polska skinkan på. Det längtar jag efter. Jag har försökt med att baka bröd enligt polska recept men det blir aldrig samma sak. Jag tror att det svenska mjölet smakar annorlunda helt enkelt. Men även mjölk och smör och jäst. Det första jag gör när jag besöker Polen är att gå till matbutiken och köpa frallor, kvarg och kondenserad mjölk. Smaker från barndomen... Jag ville inte betala 60 kr för en tallrik paella men jag skulle kunna betala 200 för en tallrik bigos.

1 kommentar:

Erik sa...

Men, all mat kan ju inte rymmas. Tycker själv att det alltid är skoj att gå runt och titta och lukta på dylika matmarknader. Man måste ju inte köpa... Fast jag tycker mig se både goda ostar och korvar :-) Hade nog köpt ;-)