torsdag 18 juni 2009

Gummistövlar






Sommarens mest oumbärligaste skor är utan tvekan hederliga gröna gummistövlar. Förutom att de är enormt praktiska så är de snygga också. Inte bara till jeans. En kjol och gummistövlar ger mig väldigt positiva vibbar. Det är något avslappnat i ett sådant sätt att klä sig. Något som signalerar att personen i fråga trivs med sig själv. Och det gör man säkert när fötterna håller sig torra och varma i ruskvädret.

Och nu över till dagens läsarfråga:

Idag har jag träffat på den här stolte filuren. Är det någon som vet vad det är för fågel. Den anslöt sig till gräsändernas gäng och följde det hela tiden. Gräsänderna hade i sin tur inget emot filuren. Jag är för lat för att börja bläddra i fågelboken och hoppas att någon av er vet svaret.

8 kommentarer:

Ancan sa...

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med vad för fågel det är, men den har en underbart kaxig stil!

Glad midsommar till dig o din familj!

Sömsmånen sa...

Fåglar? Lustigt men jag är ganska bra på läten men vet knappt hur de ser ut...
Jag hoppas du läker väl, du blev så klart inte sjukskriven utan anledning. Ha det gott.
P.S. Jag finner alltid tröst i dina inlägg - stort och smått - och alltid hjärtat på rätta stället.
Ha en skön midsommar!

Aix galericulata sa...

Fågeln är en hane av mandarinand. En art ursprungligen från Kina, där den nu är mycket sällsynt. Är vanlig i parkdammar och liknande, och många rymmer därifrån och hittas lite varstans i Europa. En frilevande population finns i Storbritannien, och om jag inte minns fel har den häckat nån enstaka gång i Sverige. En snygg fågel som rymt från nån damm eller djurpark nånstans.

Anna Stilla sa...

Tack så mycket! Jag började faktiskt leta efter fågeln i fågelboken men hittade inte någon beskrivning som kunde stämma på "filuren". Jag blev lite förtvivlad. Vilken tur att Du visste att det var mandarinand. Nu har jag läst lite på internet om mandarinänder och känner mig genast klokare.

Sanna sa...

Hihi nej jag har inte sett någon märklig cyklist passera Bollnäs, men då bor jag ju ändå nästan 3,5mil ifrån Bollnäs oxå =) Jadu undrar vad man skulle hitta på om man fick det så lugnt hemma, är ju inte van sånt har ju varit mamma i snart 19år och har 6 barn (4 egna o 2 bonus) så här är det alltid fullt hus =)
Kraaaam
Sanna

Laila sa...

Aix har helt rätt! Herr Mandarinand är på besök hos er.
En liten rymling...
HAr sett en en gång. Domär väldans vackra

Anna sa...

Så fin and! Kul med lite annorlunda änder, gräsänderna är så vanliga så man knappt märker dem längre.

jimmy sa...

hej hur ofta har du dina gummistövlar på dig jag har på mig mina gummistövlar på mig varje dag kram