fredag 15 maj 2009

Usch säger jag bara

Känsliga personer varnas!
Dagens inlägg kan framkalla anfall av olika slag.



Redo för starka upplevelser???


Då kör vi!



Dagens skörd.

Jag brukar gå igenom Nosans päls så gott som dagligen. För att befria henne från... Brr brr. Ja, just det, fästingar. Jag har blivit riktigt bra på att ta ut dem. Jag kan göra det med förbundna ögon. Det känns skönt att vara riktigt bra på något. Även om jag önskar att jag vore riktigt bra på andra saker än att dra ut fästingar.

För några år sedan var jag helt förlamad när jag fick syn på någon fästing. Magnus fick ta hand om alla. Men så kom det en dag när jag var riktigt sur på Magnus och tänkte att fasiken, inte behöver jag be honom om hjälp. Jag kan själv. Så på den vägen lärde jag mig att dra ut dessa otäcka kryp medan jag kollar på Mitt i naturen. Eller gör något annat. Jag undrar vad fästingar fyller för roll här i världen. Alla levande organismer /förutom fästingar och människor/ fyller ju en viktig roll. Men fästingar är liksom utanför näringskedjan...

Nog om otäcka kryp. Alla ni som har varit modiga och tagit sig igenom mitt inlägg bjuder jag på lite solig grönska. Hoppas solen lyser på Er alla idag.

5 kommentarer:

Ancan sa...

Usch och fy och bläää...fästingar är bara hur äckliga som helst!
Undrar just varför dom skapades???
Alla andra "raser" har ju en uppgift i näringskedjan - men vad är fästingens egentligen? Finns det ngt annat djur/fågel/levande som käkar fästingar? (hu va äckligt)...Nä... de skulle helt klart raderas och utrotas om jag finge bestämma- så det så!

Photos by Storm sa...

Hemska djur...och vilka stora feta exemplar. Ja, som djurägare är det bara att vänja sig. Jag tycker inte heller att det är några problem att plocka. Som tur är får inte våra hundar speciellt mycket fästingar, ta i trä/Lis

Dubbelörn sa...

Det finns ju hjälpmedel mot dessa vidriga otäckingar... Våra hundar har väldigt få av dem, tack o lov! Kanske några under hela säsongen!
Bara p g a hjälpmedlet ;)

Kram

Kvasthilda sa...

Usch o fy. Vi har dem inte här "peppar-peppar" men om det fortsätter bli varmare vintrar kanske de vandrar norrut. Håller fullständigt med kommentaren om VAD F-N DE GÖR I VÅR NATUR?? Vill ha bort myggen under samma premisser, men de kan man i alla fall värja sig mot. Fästingar är bara äckliga.

Erik sa...

Usch, vilka fulingar! Intressant, för så blodfyllda har jag själv aldrig sett. Ute på landet brukar vi få kolla varandra efter dessa otäcka kryp varje dag. Men vi har hittills bara hittar den som små och kunnat ta kål på dem. Ännu inga efterverkningar. Uti Stockholms skärgård blir de bara värre och värre. Usch, ja det var en ryslig bild.