onsdag 1 april 2009

Att ge sig i kast med ett överkast

Som ni vet så har jag och Magnus fått ett eget sovrum. Det sovrummet försöker vi göra till världens mysigaste plats. Det innebär att vi måste skaffa oss en del. Lägg märke till att jag ska skaffa och inte köpa. För köpa färdiga lösningar har vi inte råd med. Och jag, även om det inte märks, gillar faktiskt sådana utmaningar. Det som ändå måste köpas får jättegärna vara bohemiskt och seconhandat. Men framför allt billigt. Jag har en hel lista som jag försöker pricka av.

  • Gardiner - köpta för 7 dukater, second hand så klart. Jippi! :)
  • Överkast - ja, här börjar det besvärliga... Suck suck suck :(

Sängen är nämligen 240 cm bred och det är väldigt svårt att hitta ett överkast med sådana mått. Överkast till dubbla sängar kostar skjorta så dessa är ur spelet direkt. Men då har min kluriga hjärna klurat ut att jag köper två billiga enkla bomullsöverkast, syr dem ihop och vips, har jag ett stort till ett överkomligt pris. Fiffigt vad?

Men...

Men man ska inte städa i sitt förråd alltför mycket för när man gör det så hittar man saker som man inte vill hitta. Som ett superduper gammalt överkast som faktiskt passar vår säng. Jag tycker om gamla saker, det är inte det. Problemet är att överkastet är fult. Tänk er ett dåligt 80-tal, precis så här! Men nu, när jag har hittat ett överkast, då kan jag inte köpa nytt. Fråga mig inte varför. Det är min återvinnande hjärna som tycker att det är fel att köpa nytt när man har gammalt. Jag själv tycker egentligen lite annorlunda men hjärnan tycker sitt och basta.

Men...

Men då kanske kan man lura hjärnan? Genom att sy ett överkast själv? För tyger har jag en del. Men hallå, ett överkast som mäter 300 cm x 250 cm. Det lär bli ett evighetsprojekt. Och jag har så mycket annat som ska sys ju. Så jag går och biter mig på läppen av oron över sängen. Tänk vad ett överkast kan ställa till.

3 kommentarer:

Erik sa...

Det var värst! Du har haft mycket hemmapyssel den sista tiden på bloggen Anna. Kul att läsa och jag gillar din återanvändningsstil. Du löser säkert även överkastet. Skulle det kanske må bra av en applikation på mitten, som lyser upp som en sol..? Det blir ju inte så mycket att sy.
Fast vad vet jag, jag gillade både 70- och 80-talet :-) Vad är ett dåligt 80-tal?

Maria sa...

Hej Anna!
Men måste överkastet vara färdigt med en gång? Kanske kan ni leva ett tag utan och så kanske du kan sy eftersom. Kanske kan det gamla fula bli baksida om du syr en ny framsida. Och vill du att det ska fortare kan du ju sy ett lapptäcke med STORA lappar eller kanske större längre remsor, kan kanske också bli fint?

Dubbelörn sa...

Jag som har mängder med gardiner o överkast liggande o som inte har den minsta sy-gen inom mig. Hade tänkt kasta el skänka bort högen. Du kanske vill ha dem? Känns som de skulle hamna helt rätt ;). Hos en kreativ o händig person!!

Kram