söndag 15 mars 2009

Kalaset



Idag har vi haft kalas. Ett jättetrevligt sådant.

Trots vårt trånga vardagsrum. Trots våra obekväma soffor. Trots pallar och stolar istället för sköna, mjuka fåtöljer. 17 personer har suttit nästan i knät på varandra. Men jag trivdes. Det syns på bilder som har blivit tagna idag. På varenda en ser jag ut som skrattande häst.

Hemligeheten ligger bakom två urtjatade dock supersanna begrepp: förenkla och delegera.


Förenkla:
  • Baka inte ihjäl dig. Välj lätta recept som du kan fixa i förväg.
  • Ställ fram läsk, en kanna med kokande vatten, en burk med te och en med kaffe, scoker och mjölk. Låt dina gäster fixa själva det de vill dricka. Det fanns tid i mitt liv då jag räknade hur många som skulle ha kaffe och hur många som skulle ha te. Sedan stod jag i köket, ställde långa rader med koppar och muggar och försökte hålla räkningen. Dessa tider är absolut förbi.
  • Pappmuggar och papptallrikar är oglamorösa men ack så charmiga. De signalerar att värdinnan gillar det enkla livet :)

Delegera:

  • Jag bakade.
  • Jesper och Magnus städade före kalaset. Det var nödvändigt eftersom golvet var invaderat av dammråttor.
  • Dawid och Jesper plockade undan efter kalaset.

7 kommentarer:

Unknown sa...

Det är verkligen en konst att kunna delegera, och det fixade Du bra! :-)))

Det enkla, är oftast det trivsammaste, tycker jag också.

Kram
från Eva

Ancan sa...

Åh, vilka bra tips... det är ju så svårt att släppa på alla gamla krav o måsten.

Sömsmånen sa...

Så klokt och sant. Vi hade också kalas i går. Hade du fiskdamm..?

Anonym sa...

De tipsen ska jag tänka på, jag brukar alltid fråga hur många det är som vill ha kaffe, men mycket bättre som du gör! Och muffinsen ser helt underbara ut! Har du någo bra recept?

Maria sa...

Sköna tips!
Det blir ju roligast för alla om värdinnan och värden också kan njuta av festen.

Anonym sa...

Låter mysigt! Det enkla är det bästa och det tyckte nästan säkert dina gäster också. Nu kan de ju bjuda hem dig utan att jobba ihjäl sig först. Så det ska vara!

Monika sa...

Hej
så bra tips
Att hitta lösningar så man inte göra allt själv, utan kan njuta av kalaset själv oxå!
Leilas kokbok har vi på landet ...
För den har förförisk goda recept och bilder!Så vi kan bara baka när vi är där annars skulle mina bakande barn baka jämnt!!!
Tack för din fina kommentar på min blogg!
ha en bra dag
Monika