tisdag 17 mars 2009

Ett viktigt beslut



Jag har väldigt medvetet valt att hålla mig borta från alla tråkigheter här i livet. Därför låter jag bli att läsa dagstidningar, titta på nyheter osv. Jag mår helt enkelt dåligt av att höra om allt elände som pågår runt omkring oss. Av samma anledning har jag valt att hålla bloggen fri från det onda här i världen.

Men ibland går det inte...

Ibland är känslor så starka och det onda så ont att man inte kan avskärma sig från det.

Det här ploppade ut på min skärm när jag skulle logga in för att läsa mina mail. Jag sitter här med en spyboll i halsen. Jag får alltid spykänslor när jag är ledsen. Det är som att det ledsna fattar tag om min magsäck och vrider den åt alla håll.

Och jag, med mina val, har bidragit till att dessa stackars djur lider. För jag är en köttätare, för jag går till ICA och köper en fint förpackad köttbit och gör sedan en middag till hela familjen. Trots att jag vet att dessa djur inte har haft något roligt liv precis. Men jag tystar ner mitt samvete och fortsätter att äta kött.

Men nu vill jag sätta stopp för det! Våra underbara barn, Jesper, Dawid och Sara får finna sig i att jag vill inte ta i en enda köttbit någonsin mer. Ok, ungar?

Och ni, mina alla goa läsare, får jättegärna stötta mig i mitt beslut. Jag är rädd för att om ett par dagar, kanske någon vecka, kommer min beslutsamhet att ta stryk. Latheten kommer att ta över och min receptrepertoar kommer att ta slut. Då är det lätt att falla tillbaka till köttätandet. Idag ska vi äta lins- och currysås med pasta!

5 kommentarer:

Sömsmånen sa...

Klart att du fixar ett köttfritt liv, om du vill. Och om du nånsin skulle vilja äta det igen så finns det ju viltkött att tillgå, fritt liv, inga tillsatser eller antibiotika i livet och sedan en "naturlig" död. Jag har gett upp socker sen nyår så jag fortsätter nog min "blandkost" men jag sympatiserar med ditt beslut!

Dubbelörn sa...

Säger detsamma som Anna här innan... Allt är inte hemskt!

Vi äter också i huvudsak bara vilt, helt naturligt kött utan tillsatser o en avlivning som utförs i djurets naturliga omgivning.

Själv skulle jag nog inte klara mig utan kött o då menar jag definitivt inte gris! Gris har jag slutat äta för 25 år sedan!

Kram

Anna Stilla sa...

Jag har alltid velat äta vegetariskt men det har inte blivit så här. Fast idag har jag slagit näven i bordet :)

Och jag har absolut ingen avsikt att förvandlas till någon djuraktivist och börja trakassera andra för att de äter kött. Jag hoppas att jag lyckas bli köttfri. Fisk och vilt måste jag nog tillåta mig själv, i alla fall i början. Innan jag har lärt mig att laga vegetarisk kost. Jag måste också läsa på vilka ämnen som faller bort i samband med att man inte äter kött. Ämnen som vi annars behöver för att må bra.

Jag hoppas att jag klarar av allt detta. Det är lite som en utmaning. Håll tummarna för mig.

Kramar
Anna

Maria sa...

Man vill ju verkligen inte att djuren ska plågas för att vi ska kunna äta köttet.
Vi äter i princip bara "bra" kött. Köper en hel ren av en renskötare och 3 lamm lokalt. Det räcker hela året. Och jag tror att de djuren haft det bra när de levde.

Anonym sa...

Många har ju redan tipsat på vart man hittar bra kött. Men att minska köttkonsumtionen är också bra för miljön något jag tycker är värt att uppmärksamma.

Du ska få ett gott recept av mig på Morotspasta, något som hela vår familj gillar.

Vanlig pasta eller fullkornspasta, vilket du vill serveras med:

400 gram grovt rivna Morötter
100 gram finhackad gullök
2 msk olivolja
3 dl krossade tomater
2 msk Tomatpuré alt
lite soltorkade tomater
1/2 buljongtärning grönsak
1 tsk socker
oregano
basislika
2 lätt cremefraich, alt gräddfil

fräs morötter, lök och vitlök i en stor kastrull. tillsätt resten och låt koka 15 min.

Det finns mycke god Indisk vegitarisk mat. Vitkål är något som är väldigt underskattat i matlagning.

Eller varför inte rotsaker i ugn.
(morötter, rödlök, palsternacka och poatis tex) Tvätta, skala, skiva, spensla med olivolja, ringla lite honung över och strössla med flingslat. Mumma!

MVh Hannah Bergstedt
blogg.s-info.se/bergstedt