söndag 22 mars 2009

Jag och vardagen



Idag har jag varit hemkär. Stannat hemma, gjort pizza till middag och bakat kokostoppar till efterrätt. Det blev väldigt smarriga kokostoppar, med rom och lime i. Att få stanna hemma, inte ha bråttom och njuta av vardagssysslor känns som healing ibland. Titta på hur smöret smälter, försiktigt blanda kokosflingorna och riva limeskalet. Sniffa på romen. Forma små toppar och se hur de sedan blir gyllenebruna i ugnen... Det känns som att tiden saktar ner och hela mig fylls av kärlek till vardagen. Oftast blir man lite trött på sin vardag, orkar inte med allt som den har med sig. Men vardagen är ju oundviklig för de flesta av oss. För att kunna leva då ett harmoniskt liv är det nästan nödvändigt att bli vän med sin vardag...

7 kommentarer:

Charlotte sa...

Det er nogle fine tanker du har gjort dig om hverdagen - og jeg er helt enig: For at kunne leve et harmonisk liv er det næsten nødvendigt at blive ven med sin hverdag. Beautiful! :-)
Og kokostoppene ser lækre ud!
Hyggeligt at kigge inden om din blog. Du er også meget velkommen hos mig: http://www.herhosmig.blogspot.com

Ancan sa...

Du är så klok - som vanligt!
Man måste lära sig att tillåta sig att ta det lugnt, göra saker bara för sin egen skull, och lära sig njuta av lugnet och tystnaden...

Monika sa...

Hej
det låter som du haft en fin dag hemma!. Jag tror oxå att kunna vara i sin vardag med närvaro är livsviktigt om vi inte ska stressa ihjäl oss. Att baka, laga mat, vara i trädgården och arbeta sätter fart på min kreativitet!
Kokostopparna ser så goda ut.
vem bjuder du dom på?
ha en fortsatt skön söndag
Hälsar
Monika

Lina sa...

Låter som ett härligt tidsfördriv. Men du måste vara stark för att behålla lugnet så...
Tack för en fin blogg, fina saker och fint placerade ord. Jag blev lugn här!
/Lina

Mimson sa...

Hej

Du skriver så bra..tänkvärt, vackert och fint.Jag tycker om din blogg!
Första gången dock som jag skriver en kommentar hos dig.
Har ingen egen blogg, men min man har en fotoblogg med fam. i fokus.
(dangli.blogspot.com)
mvh
Maria

Anonym sa...

Du skriver fint :-) Att bli vän med sin vardag, sant. Kokostopparna med rom, låter gott.

Anna Stilla sa...

Tack så mycket för alla fina ord som ni har skrivit här. Jag är så glad att nya besökare dyker upp hos mig och att ni lämnar spår efter er.

Varma hälsningar till Er allihopa
Anna