måndag 22 december 2008

Julen är nära



Idag har vi skjutsat barnen till tåget. De ska tillbringa julen hos sin pappa. Det är min första jul utan barnen och jag måste säga att det känns jättemärkligt. De ska få sina julklappar när de kommer hem. Jag vill att barnen har något att se fram emot när de kliver på tåget hos pappan.

Men vet Ni vad? Jag måste ha varit extremt snäll i år (hm, hm, hm) för jag har (ho, ho, ho) fått mina första julklappar. Jag har fått bland annat Sveriges vägkarta så nu ska jag köra kors och tvärs över hela Sverige och hälsa på Er kära bloggvänner :)

Från min dotter fick jag ett halsband: ett hjärta med en bild på henne och mig inuti det. Paketet var adresserat till världens bästa mamma. Trots att jag är så hemsk ibland så är jag världens i alla fall... Min lilla älskade tonåring...

Och idag har jag fått ett paket på posten från en väldigt väldigt väldigt kreativ och begåvad konstnär. Tack Maria!

Om ett par dagar är det julafton. I Polen bryter man juloblat med varandra innan maten. All osämja försvinner, man förlåter varandra allt knasigt som har hänt under året och önskar varandra lycka till. Det är det julen är till: att försonas, förenas och att älska. Jag får ofta tårar i ögonen när jag bryter oblat med mina föräldrar, min syster, barnen, mormor. Det är den finaste stunden under hela julen tycker jag. De åren jag inte träffar mina föräldrar på julafton brukar jag få oblaten på posten. Även i år.

Jag hoppas att Ni alla får uppleva en underbar jul. En jul med mycket kärlek, eftertanke och glädje. Och så klart: många julklappar!

God Jul på Er!

Wesolych Swiat!

7 kommentarer:

Birgitta sa...

Vad fint det låter det där med juloblaten, kanske nåt för oss även har i Sverige, något som för oss närmare varandra och inte bara paket, även om det är jättetrevligt det också.

Kul med kartan, då hittar du hit till mej också, du är så välkommen. Kramar och god jul önskar Birgitta

Anonym sa...

Trevligt att läsa om dina julklappar och den polska jultraditionen att bryta juloblat med varandra. Det där om att försonas, förenas och älska varandra är så sant.
Wesolych Swiat! (...hur nu det uttalas?)
God Jul!
ps. Läste du inte inlägget mitt lite fort?

Anonym sa...

Men åh, vilken fin polsk tradition! Borde införas här!

Förstår att det måste kännas konstigt att fira utan barnen, men ta hand om dig och viiila! (Och sen när helgerna är över ska vi få till vår vinterfika!)

Stora kramar till dig, fina Anna!

Ninni sa...

Vilken fin tradition ni har, att bryta juloblat!
Hoppas att julfirandet blir fint utan dina barn...jag förstår att du saknar dem.
God Jul! Kram NInni

Anonym sa...

Nu är jag här igen! (Obs, ingen stalker.) Men jag gillar din blogg och på min kan du hitta en present (så här i juletid). Varsågod :-)

Anonym sa...

God Jul på dig & de dina! En sån fin klapp du fick från din dotter, sånt måste värma ett modershjärta! Stor kram, och Wesolych Swiat får jag väl lära mig att säga eftersom jag är lite lite polsk!

Anonym sa...

Hej du kära bloggar vän!
God jul på dig!
Vilka fina paket du har fått och vilken härlig tradition.

Må så gott!

Kram
Cissi