fredag 31 oktober 2008

Min blogg och jag



Om några dagar fyller min blogg tre år! Att läsa mina gamla inlägg känns för mig som att läsa en dagbok från tonåren. Jag kan inte låta bli och le.

Samtidigt känner jag ett stort vemod. Tre år som består av många inlägg svävande någonstans här på nätet... Vad har jag fyllt alla mina dagar med? Vad har det blivit av mina storslagna planer? Jag vet, man ska inte blicka bakåt men jag kan inte hjälpa det att jag är en bakåtblickare. Istället för att kämpa emot mig själv tillåter jag mig blicka bakåt, se på mina dagar och grubbla en stund.

Under de tre bloggande åren har jag upptäckt sidor hos mig som jag inte trodde att de fanns. Jag har kommit till insikter som förvånade mig stort. Jag har till ex upptäckt hur viktigt det är att vara ärlig mot sig själv. Det har hänt många gånger att jag sagt ja fast jag menat nej, att jag har gjort saker för någon annan har förväntat sig det fast hela mig har skrikit emot. Sådant händer mig fortfarande men jag har blivit tre himlar bättre på att lyssna på mig själv.

Förändringarna inom mig har gjort att bloggen har fått ändra på sig med jämna mellanrum. Jag har till och med övergivit den ett par gånger. Ibland undrar jag om jag kommer att blogga tre år till. Hur kommer bloggen att se ut om tre år då? Vilka upptäckter kommer jag att göra under den resan?

Samtidigt har jag upptäckt ett annat fenomen. Andras bloggar! Det finns ett antal bloggar som jag läser dagligen och jag skulle sakna dessa om de försvann. Jag vet att bloggvärlden är nästan lite fiktiv men jag trivs här!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag brukar ofta undra över vilken bild av mig själv som jag ger genom bloggen. Men jag tror att den stämmer ganska bra med verkligheten. Jag har en uppfattning om Anna Stilla: en kreativ och omtänksam själ som ogillar falskhet & folk som inte bryr sig om omvärlden!

Anonym sa...

Bra och fina ord du skriver. Din blogg återkommer jag nästan varje dag till. Det är en blogg som jag kommer sakna om den försvann. Det känns som du skriver ifrån hjärtat!

Ha en underbar dag och helg!

//Cissi

Anonym sa...

Måste hålla med onavstående, skulle sakna din blogg om en försvann. Man kan få sig en tankeställare av den ibland=)

Laila sa...

Jag tänker på det där med ja och nej...
Jag har också blivit bättre på att säga nej för min egen skull. Inte på långa vägar tre himlar, knappt en himmel ens. Men jag förösker och skulle behöva sparka på mig själv oftare innan jag öppnar munnen och säger nått! ;-)

Anonym sa...

Så fint du skriver. Jag känner igen mig... Det var värst, har du bloggat i tre år, inte illa. Hur tänkte du fira det? Jag siktar själv på att nå ettårsdagen (men troligen fortsätter jag) ;-)
Ja, ärlighet varar längst, sägs det. Fast då tror jag inte de menar den viktiga ärligheten mot sig själv. Bra att du nämner den, tänk vad ofta den får stryka på foten... speciellt på jobbet och ibland hemma för husfridens skull. Härligt, ärligt, bra att orden ligger så nära varandra!
Önskar dig en härlig ärlig helg :-)

Trollmor sa...

Att vara ärlig mot sig själv är viktigt, fast det är inte lätt.
Fint att läsa att du har svävat uppåt där. Själv skulle jag behöva bli mycket bättre på det jag med.
Jag trivs hos dig! :-)
Kramar Trollmor

Anonym sa...

Grattis till snart tre år! Din blogg tillhör dem som JAG definitivt skulle sakna ...

Kramar till dig!

PS. Och för er som inte vet ... Anna Stilla är precis en så trevlig och underbar människa IRL som här!

Lallis - liv och leverne sa...

Grattis till dina år som bloggerska:)
Jag har hållt på i några till och älskar det. Och mina tankar och funderingar kring det är lite samma som dina. :)
Vilken mysig blogg du har, förresten.
Jag kommer jättegärna tillbaka felra gånger.
Kram Lallis

Anonym sa...

Hej Anna!
Jag har haft mycket att göra den sista tiden och varken därför inte hunnit med att blogga så mycket som jag vill själv och inte heller varit runt och kikat på andras, men nu när jag fick en liten eftermiddag, så bara måste jag ju runt och kika lite. Du är självklart en av de bloggare som jag besöker först. Gillar det du skriver och är Imponerad över nästan tre år. Var också inne och kikade i shoppen. Mycket spännande där som vanligt. Börjar ju närma sig jul, så vem vet... snart beställer jag något igen kanske...