tisdag 9 september 2008

Var är du min semester?



Jag är i starkt behov av en mysig semester. Det upptäckte jag för några veckor sedan när en obehaglig tanke hade slagit mig med en sådan kraft att jag nästan svimmade av det. Jag har inte varit borta från mitt hem på snart ett år! Sist jag reste iväg var det i november 07. Sedan dess har jag varit hemma hela tiden.

Mitt älskade hem, alltid så mysigt och tryggt har förvandlats till ett självvalt fängelse. Jag får en känsla att jag kvävs när jag tittar på våra tapeter och soffor. Jag vill bort, bort, bort! Bort från vardagen. Bort från de välbekanta stigarna, middagarna, dofterna, bort från mig själv.

Samtidigt får jag panik! För vart ska jag??? Min första tanke var Gotland. Jag ska till Visby tänke jag. Jag ska gå längst stranden, äta på små krogar och tänka snälla tankar. Men fy fasen. En helg på något Visbyhotell kostar så mycket att nej tack. Jag avstår. Motvilligt men ändå avstår.

Ok, då ska jag till Irleand där min barndomsväninna bor. Hon bjuder mig till sitt stora hus. Men en blick över de billigaste flygbiljetterna till Dublin gör mig ännu mera trött. Några tusenlappar tycker jag är bara för mycket.

Men det kan inte vara så svårt att hitta ett litet smultronställe som inte kostar skjortan. Jag är nog bara förblindad av min desperation och frustration. Ni får jättegärna komma med förslag om fina ställen ni känner till. Då kanske öppnas mina ögon och jag hinner med en helg alldeles för mig själv innan hösten förvandlas till en slaskig vinter.

3 kommentarer:

Maria sa...

Precis en sådan panik kände jag innan jag for iväg 5 dagar till Öland förra månaden. Som om jag bara är hemma jämt, jämt. Behövde liksom komma ut och andas.
Jag tror att jag kommer att leva ett bra tag på den resan. Borde ju finnas ställen att fara till i närheten av dig, som bor så "centralt"...

Anonym sa...

Ett tips är ju att nu när du har körkort, sätt dig i bilen och bara kör. Till städer som du kanske aldrig varit i, eller bara ute på landet. Bara att sitta och fika i en helt ny stad ger en känslan av semester.

Måste bara säga också att det är en underbar blogg du har!
/ Annika

Anonym sa...

Anna! Åk Säfflebussen till Granbergsdal några dagar. Vi har en fantastisk solnedgång och en natur som tar andan ur en!! Conny åker bort nästa måndag (inte nu på måndag) och jag är ensam i 4 dagar. KOM KOM och känn den underbara luften och fantastiska färgerna, svampplockning och lingonröda tuvor. En och annan hästbajs kan du få mocka om du känner för det. Eller cykla med mej när jag rider....De du Anna! Maila mej på Ann1e58(snabela)hotmail.com

Kram