fredag 5 september 2008

Laglydig



Jepp, jag är laglydig.

Jag betalar tv-licensen.
Jag stämplar när jag åker kollektivt.
Jag överskrider inte maxhastigheter.

Jag bör känna mig som en god människa och ändå känns det löjligt och mesigt på något sätt. Det känns som om det har blivit fel att göra rätt. Jag retar gallfeber på många och ändå är jag inte någon präktig kärring som skryter och moraliserar. Jag hoppas det i alla fall.

Ibland skäms jag helt enkelt över att jag är så där laglydig. Att jag betalar tv-licensen beror inte på min politiska övertygelse. Jag orkar inte tassa i mitt eget hem och gömma mig för den pejlande Radiotjänsten. Min egen frid är värd ett par hundralappar i månaden tycker jag.

Att jag stämplar när jag åker kollektivt beror inte heller på min starka vilja att finansiera kollektivtrafik. Det beror helt enkelt på att jag tycker att det är oerhört pinsamt att bli ertappad för fuskåkning. Det är rent av förnedrande och det är värt att betala resan för att slippa det.

Att jag kör 30 km/h där det finns en sådan begränsning beror dock inte på min rädsla att bli ertappad, fråntagen körkort, uppläxad osv. Det gör jag av respekt för allt levande som rör sig just på och kring denna väg. En sådan väg finns mitt emot min bostad. Den vägen saknar trottoar så barn, mammor med barnvagnar, äldre med sina icke trimmade rullatorer samt hundar, katter och fasaner (!!!) rör sig där hela tiden. Så jag kör 30 och tittar noga om det finns någon livsform på vägen.

Vissa dagar får jag någon bil bakom mig. Som idag. En bil som vill absolut köra fortare än 30. En bil som gör en horribel omkörning. Vänder på vändplanen och kör tillbaka så fort att dess däck skriker i kurvan. Det är bara rena turen att ingen annan var just där.

Ändå känner jag mig dum som kör som man ska. Som inte är tillräckligt häftig för att kunna berätta historier om hur jag gång på gång lyckas lura Radiotjänst. Som inte kan skryta att jag har sparat många hundralappar genom att låta bli och stämpla.

Ibland försöker jag inbilla mig att det viktigaste är att med rent samvete köra sitt eget race och strunta i vad alla andra säger och tänker. Men det är inte lätt...

10 kommentarer:

Ninni sa...

Men du behöver inte känna dig ensam...vi är flera:-)
Jag tror på att man ska göra som sitt samvete säger, då mår man bäst.
Hoppas du får en skön helg!
Kram Ninni

Jeanette Nord sa...

HURRA du är tillbaks! Så glad jag blir. Och ditt inlägg är kockrent som vanligt!


För så är det ju Anna - man ska följa sin inre röst! Och sitt eget race!

Jag kör som en tattare. Men ALDRIG onykter och ALLTID 30 där det är 30! För det är att värna om liv. Att jag sedan kör 140 på motorvägen när den är tom - ja det får jag sätta upp på " jag leker catwoman i min batmobil" kontot.

I övrigt gör jag som du - betalar licens och bussbiljett för att åka dit är pinsammare än priset jag får betala.

Kram på dig!
Jeanette

Anonym sa...

Jag är oxå så himla laglydig och har precis som du noterat att detta i synnerhet i trafiken retar gallfeber på andra människor som därmed gör helt idiotiska saker, sånt som inte borde få göras ostraffat i någon trafikmiljö alls.... men jag fortsätter helt ogenerat att vara laglydig ändå :)

Camilla Alvén sa...

Hej Anna!
Tack för att du tittade in hos mig.
Känn dig inte dum och känn dig inte ensam, jag är precis likadan!
Ibland är det jobbigt att vara en "ordentlig" och laglydig människa men jag tror att det lönar sig i längden.
Ha en skön helg
Camilla

Trollmor sa...

Först och främst, stort GRATTIS till körkortet! :-)
Sen, känn dig inte dum för allt i världen. Det är bättre att lyssna på sitt samvete än att senare bli tvungen att drabbas av just det.
Önskar dig en fin helg!
Många kramar

Laila sa...

Då kan vi ta varann i hand! Jag är också sån och folk runt omkring mig undrar va sjutton jag pysslar med... :-\

Men nu är vi två i alla fall!

Anonym sa...

Stå på dig! Var du fortsatt laglydig, du ger ju fina förklaringar till ditt laglydiga agerande. Tror också att du sover gott på nätterna. Du behöver ju inte få hjärtklappning när polisbilen syns i backspegeln. (Fast jag tror man kan få böter även för att man kör för sakta..?) Vem dissar ditt beteende? Bara infantilt, inget att bry sig om. Tur att inte alla smiter genom spärrarna, skolkar från tv-licens och kör hiskeligt för fort på vägarna. I unga år vill man gärna protestera på olika sätt, men man kan ju vara rebell utan att tjuvåka!?
Och vem har sagt att livet är lätt? :-)

Maria sa...

Hej Anna!
Inte fel att vara laglydig, det är ju det man ska vara. Speciellt vad det gäller bilkörning. ALLTID 30 där det är, för det är ju levande människor som kan skadas annars...
Vad det gäller andra saker så ska man följa sitt hjärta...men hur skulle världen bli om alla sket i allt och struntade i regler och lagar...

Sömsmånen sa...

Jag är så glad att du bloggar. Jag inspireras av dina betraktelser, tack för att du är så klok!

Birgitta sa...

Ja, ibland så upplever man sig som mesig, när man gör som man ska. Men det är som du säger mycket besvär man slipper när man rättar in sig i leden, för jämt gör man ju inte det, eller hur? Kramar Birgitta