torsdag 18 september 2008

Konsten att ändra tid



När blir en kvinna äldre?


När hon måste använda färg för att täcka sina gråa hårstrån må man tro?

Eller när hennes väninnor ger henne lite botox i födelsedagspresent?

Nej, inget av detta indikerar åldrandet lika tydligt som ens barn.

Jag satt i soffan och försökte ändra tid och datum i min mobil. Ni som har hängt med ett tag vet att till vardags är jag en mobilbefriad människa. Men vid högtydliga tillfällen plockar jag fram mobilen ifall jag måste använda den. Ett sådant tillfälle inträffar imorgon. Jag ska till flygplatsen för att plocka upp En Väldigt Trevlig Person. Eftersom både jag /som kör/ samt hon /som flyger/ kan bli försenade så är det praktiskt att ha mobilen till hands.

Och nu satt jag och gick igenom alla möjliga menyer i mobilen för att komma på hur i hela världen man ändrar datum. Svettdroppar på min panna blänkte i golvlampans mysiga sken. Blodet sipprade ur mina sammanbitna av ansträngning läppar.

- Vad gör du? - frågade dottern som nyss kom in i vardagsrummet

- Försöker ändra tid men jag tror inte att det går.

Sara tog mobilen ifrån mig och på två sekunder ( TVÅ, jag överdriver inte) ändrade hon tiden. Jag passade på och frågade henne om jag kan lyssna på musik i min mobil. Jag vet nämligen att hon kan lyssna på musik i sin. Och vet ni vad? Tösen sätter sig med sin mobil i den ena handen och med min i den andra och simsalabim skickar hon låtar mellan mobilerna.

Då kände jag mig gammal, som min egen mormor.

Men blir jag störd av det?

Nej, och vet ni varför?

För bara vi, som behöver lite hårfärg samt en dos botox, kan ändra tiden. Det krävs nämligen en del livserfarenheter för att bemästra den ädla konsten :)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Så klokt du skriver. Jag ler igenkännande. Vi kan olika saker barnen och jag.

Maria sa...

Fint skrivet!

Vad det gäller teknik så kan jag ofta känna mig gammal.
Det fanns tex inte en video i mitt barndomshem, man hyrde en stor otymplig Moviebox om man ville se hyrd videofilm...helt galet så mycket som hänt på teknikfronten!

Anonym sa...

Kloka rader!

Jag känner igen mig. Tolvåringen här klickar fram det mesta på mobilen på nolltid. Men häromdagen lärde jag HONOM något på mobilen! Det du! ;-)

Ha det så trevligt med ditt besök!

Kram!

Anonym sa...

Så härligt skrivet :-) Visst syns ens ökande ålder genom barnen. Jo du, ändra tiden... Mitt stora projekt (i alla fall i fantasin) är tidsmaskinen. Knepig pryl, men rolig att pyssla med ibland...
Som försvar har jag dock att våra barn föds in i mobil, dator ja teknikvärlden. Det är en självklarhet. Är man lite äldre (eller mer) så har en hel del prylar, inte minst mobiltelefonerna dykt upp och är för oss, en ny sak. Med nya saker följer även nya lärdomar. Länge blinkade videobandspelarnas klockor med sina ständiga åttor när jag besökte bekanta, många hade ju problem att ställa in klockan!? Barn lär sig fort, bra det. Då kan man ju alltid fråga dem till råds :-)

Anonym sa...

Du är klok du Anna! Tänk om fler tänkte så, i västvärlden har det gått alldeles på tok med åldersnojan och respekten för visdomen!

Sömsmånen sa...

haha, så pricksäkert! Hos oss är det en dotter som fixar alla inställningar - på allt! När hon är borta kan jag inte se på film om det krånglar - vilket det alltid gör...