onsdag 17 september 2008

Studiolejon



Idag har jag haft möjligheten att besöka Mariah Lejon i hennes Studiolejon.
Mariah har bott i USA, jobbat som modell och fotograf och nu har hon hittat till lilla Eskilstuna. Hon berättade om hennes sätt att få andra att slappna av framför kameran. Jag kan tänka mig att hennes modeller känner sig avslappnade till 100% och det beror nog inte på några praktiska tips utan på den glädje som Mariah sprider runt sig.

Jag är en sådan som inte trivs framför andras kameror och därför flyr jag dessa. Det har kanske med mitt kontrollbehov att göra. Jag får en känsla att enbart jag själv vet hur jag kan ta bilder på mig. För några år sedan tog jag jättemånga självporträtt och var nöjd med över hälften, alltså var jag väldigt nöjd. Den tekniska sidan i dessa självporträtt lämnade mycket att önska. Men jag var nöjd med mig själv som person, med min blick, kroppspråk och utstrålning.

Mariah har varit väldigt entusiastisk och det kan hända att jag hamnar framför hennes kamera. Det lär bli en utmaning för såväl henne som mig. Det visar sig.

Inga kommentarer: