lördag 20 september 2008

Fårets dag



Visste ni att får har sin alldeles egna dag?

Hm, det vet nog inte ens själva fåren men så är det. Idag firar man får! Vi åkte till Åsby och fick se hur det går till när man klipper och vallar. Jag är så imponerad av vallhundar.

Tränaren blåser i sin visselpipa och hunden delar på flocken. Visselpipan igen och hunden flyttar på den ena flockhälften längre bort i hagen. En vissling till och hunden kommer tillbaka till fåren som väntar och han ställer de framför buren. Sedan springer han och hämtar resten av flocken. Otroligt.



5 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken lycka för en fårälskare!

Ninni sa...

Instämmer...får skulle jag kunna tänka mig att ha någon gång i livet. Jag hade faktiskt ingen aning om att fåret hade en egen dag:-)

Anonym sa...

Vilken gullig bild, den första :-)Instämmer i föregående kommentar! Visste inte om denna speciella dag. Men det stämmer bra med en egen höstupplevelse för några år sedan. Då såg jag hur vallhundar jobbade med en fårskock. Det var på Norra Djurgården, bakom Frescati där det tävlades i vallhundsarbete, tror det gick på tid. En del "herdar" visslade, andra ropade och hundarna for runt och samlade in fåren in i en hägnad. Klart undrhållande.

Anonym sa...

Vilken fin bilder där hunden springer bakom fåren!

Det skulle mina barn ha velat vara med och se!

Kram och hoppas du får en skön vecka!

Anonym sa...

Det är fantastiskt att se dessa hundar arbeta! Jag har förmånen att i bland få se dem alldeles utanför mitt hus, men då vallandes kvigor.