onsdag 16 juli 2008

Saker jag vill uppleva



Då och då får jag panik när jag upptäcker hur fort tiden går. Bara för några år sedan trodde jag att jag skulle kunna hinna med allt jag ville och lite till. Men inte nu längre. När jag tänker på timmar som blir till dagar och dagar som blir till år då är det klart för mig att tiden är inte alls så obegränsad som jag trodde. Jag tog papper och penna för att skriva ner saker som jag vill göra/uppleva under min livstid. Det blev dock genast svårt. Begreppet livstid är ju enormt och att skriva ner allt jag önskar mig skulle kunna ta alltför mycket av den dyrbara tiden. Så jag har förenklat det hela och skrivit ner vad jag vill uppleva inom de närmaste 10 åren.

  • Resa! Färöarna, Tibet, Irleand, Gotland, Bornholm. Jag vill vandra, cykla, paddla. Jag vill besöka gamla kyrkor och icke turistiska matställen. Jag vill insupa andra kulturer, dofter och vyer.

  • En stark kropp, det vill jag ha! Just nu liknar jag en livlös säck som jag släpar runt. Stopp! Jag vill ha muskler, spänst och rosiga kinder.

  • Jag vill lära mig baka världens godaste jordgubbstårta. Sedan vill jag bjuda alla mina grannar på den. Jag vill kunna sitta tillsammans med andra, skratta och prata utan att hela tiden tänka på att andra kanske tycker att jag är dum, tjock, löjlig, ja, vasomhelst.

  • Jag vill utveckla min kreativitet och kunna försörja mig på det. Fotografera, skriva, berätta, hantverka. Jag vill bli inspirerad och jag vill kunna inspirera andra.

  • Någonstans ute på en öde ö vill jag slå upp ett tält, tända en brasa och bara titta på natthimlen.

  • Jag vill lära mig massor med nya saker. Vektorgrafik, haiku, franska, orientering i okänd terräng, dykning.

Det är tveksamt att jag hinner med allt. Men jag hoppas att om tio år kan jag bocka av åtminstone ett par saker från den här listan. Livet är för kort för att spara allt till dagen då vi har tid. I alla fall mitt liv.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker om dig=)Kram Emelie (willesmamma)

Sömsmånen sa...

Å, du riktigt sjuder av livslust! Undrar om du kommer att byta namn? Din lista är inte så stilla, menar jag.Jag kommer gärna och äter tårta!

Mona sa...

Skulle vi vänta med att göra alla saker vi vill göra tills dess vi har tid skulle vi nog aldrig göra de där sakerna vi verkligen vill göra.
Kram / Mona

Anonym sa...

Visst finns det så mycket man vill göra? Därför är fantastivärlden bra, man hamnar i boken eller filmen och helt plötsligt har man upplevt något. Men, jag vet, verkligheten är bättre!

Anonym sa...

Visst är det härligt att ha saker att se fram emot! Kanske hinner du endel på din lista - och så en massa annat också. Det ska va gott att leva!

Jeanette Nord sa...

Vilket underbart foto Anna! Du går verkligen från klarhet till klarhet! Fast jag håller inte med dig - du gör dig väldigt bra framför kameran också :-) Fantastiskt fina saker du gjort till din recycling shop. Blev alldeles tagen av ditt inlägg om att skapa. Ibland går det du skriver rakt in i mitt hjärta!

Och du, jag tror du kommer att få uppleva hela din lista och mycket därtill.

And when your mind is full of indecisions start thinking with your heart!

Massor av kramar
Jeanette

Kattfot sa...

Tack för din rara kommentar hos mig. Så tänkvärda ord och så fina väskor du syr!

Anonym sa...

Vandra, cykla, paddla är så bra, man kan hyra och låna grejer.

Maria sa...

Hej!
Jag hoppas också att jag ska hinna med en massa roligt. Svårt dock att veta vad man hinner...hoppas att jag får leva länge. (har just tagit hand om delar av min systers saker och det blir så tydligt då att livet kan vara för kort)

Anonym sa...

Tror många kan känna som du, jo tiden tickar på... Men om inte stressen (för att tiden går) förlamar, så ryms det många äventyr även inom kortare tidsrymder. Allt hänger ihop, att t ex betrakta några myrors kamp med något (för myrorna) gigantiskt fynd kan vara som en resa... den där öde ön låter trevlig :-)
Ha, jag tror du kan bocka av det mesta om tio år. Varför inte börja med en liten cykelsemester på Gotland nu denna sensommar..?

Anonym sa...

Vilka underbara saker du har att se fram emot!
Jordgubbstårta låter toppen!
Kram

Aniees sa...

Masz Irlandię na liście :)))) JUhuuuuuu, bardzo się cieszę......znam jej wszystkie zakamarki......kraj-cudo...zapraszam Cię Aniu :)))