tisdag 3 juni 2008

Pica pica



Jag bor granne med ett par skator. De har byggt ett enormt skatbo utanför min altan. De två senaste veckorna har skatorna matat sina ungar oavbruttet. Så fort den ena skatan hade flugit in i boet då flög den andra ut för att leta efter någon smaskig mask eller larv. Och ungarna skrek som galna så fort föräldrarna kom in i boet.



Idag har jag dock hittat en unge på gräsmattan. Den är inte riktigt flygfärdig än. Den flaxar klumpigt med vingarna och flyger lågt och bara under en kort tid. Med tanke på att min katt ser fågelungar som en smarrig efterrätt så har jag fått ett problem.



Katten sitter och stirrar på sin skuttande efterätt. Men hon törs inte komma för nära saktungen. Vet ni varför?



Ja, för skatföräldrarna är inte att leka med. De övervakar hela gården och så fort katten kommer för nära då är skatorna på henne. Numera räcker det med att skatorna skriker så gör sig Lucy så platt som hon bara kan. Lucy har fått smaka på skatornas beskyddarinstinkter.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Pika pika picka. Ja skator brukar ju reta katter i vanliga fall. De verkar vara födda retstickor...
Men att de också skyddar, som trasten, är ju en bättre sida av pickandet, om man säger så ;-)

Anonym sa...

Skatorna snodde min katt Elvis torrfoder som vi ställde ut när vi reste bort en hel dag...Fast vi ställde det under trappen - de är riktigta retstickor!
Men bra att de skrämmer Lucy lite!

Anonym sa...

Och som de kan bråka de där skatorna!

Anna sa...

Ja, skator kan ju faktiskt vara riktigt stora! Vi har två (ja, bara två som har bott här i flera år) och dom följer efter Bamse (vår stora hankatt) runt överallt och äter utav det han inte orkar dvs halvätna möss, råttor.. ja, till och med fåglar.

Är glad att din skatunge fortfarande testar vingarna!

Lisa

Unknown sa...

Kul med skatboet som granne!
Ja,jag kan tro att din kisse fått lära sig pli av skatparet..att hon ska låta bli skatungarna,tur att dom beskyddar dom så väl!Så fina bilder du visar oss..katten Lucy känner nog sig lurad på konfekten,hihi.Önskat dig en fin och bra dag!

Kram Maria

Unknown sa...

Där jag bodde på förra stället,så hade jag ett skatbo utanför mitt fönster i en gran.På våren så såg man när skatparet flög med kvistar i näbben då dom byggde sitt bo.Dom rensade bort gamla grenar för att väva in nya..det var kul att se.=)

Trevligt med din skatfamilj!Pappa som bor i Värmland har också en skatfamilj som granne.Så trevligt när hela familjen sedan skuttar runt på gräsmattan..fast dom får akta sig för pappas katt Gusten,men han har nog lärt sig att hålla sig undan för retstickorna,men det är ju jättebra att dom beskyddar sina ungar så väl!=)Må så gott!

Kram Maria

Anonym sa...

Åh, jag vet! Skatorna här är olidliga! Dom retar Bosse så fort de kommer åt och flyger och nyper honom i ryggen och kraxar och kraxar så man får gå ut och klappa i händerna så att de ska tystna.