söndag 15 juni 2008

Fukteksem



Nosan har fått fukteksem!

Jag minns när vi behandlade Valle med salvor och antibiotika för hans fukteksem spred sig som pest över honom. Idag har jag hittat en sådan gegig fläck på Nosan. Till råga på allt så är Magnus bortrest. Jag vill inte berätta för honom att hans älskade bullmastiff är en aning förpestad. Eftersom han kan inte komma hit och hjälpa oss då är det onödigt att oroa honom. Jag får helt enkelt hjälpa Nosan på egen hand. Jag tvättar såret med klorhexidinlösning och hoppas på att det ska torka. Om inte så får vi köra Nosan till veterinären. Det vill jag dock undvika för att hon är extremt rädd för sin doktor och hennes dofter.

På tal om Valle...

Det var en väldigt speciell hund. När han trodde att ingen såg honom så la han beslag på soffan. Trots att han visste att det var strängt förbjudet. Sedan låtsades han att han var döv och inte hörde att vi sa åt honom att gå av soffan.


6 kommentarer:

Anonym sa...

Pappa brukade väl raka bort pälsen runt Valles eksem? Kanske bäst att göra så direkt om Nosan har en liten fläck så kanske det blir bättre fortare...?

Anonym sa...

ungefär som när vår lilla tjej olovandes har smugit sig upp i sängen - då är hon stilla som aldrig förr, man har inte ett pip och när man väl hittar henne där är hon stendöv..... *s*

Ninni sa...

Hihi, hundar är verkligen mysiga...Mina föräldrar hade en boxer som gjorde precis likadant, låg i sängarna och soffan han trodde att de inte såg.
Men är hunden jättestor eller soffan liten?

Sömsmånen sa...

Jag läste och tänkte "men äter hunden frukt? Hur kan den ha fått frukteksem?" Blev lite fnissig när jag sen fattade...

Anonym sa...

Jo jag vet ungefär vad det finns för ohyra som kan ge småsår men oftast så brukar man också se djurens småägg eller småprickar efter dom men jag såg ingenting, bara sår... Och eftersom Strössel inte har några sår så vet jag inte.., Jag kollade igenom hennes päls igår ordentligt eftersom hon var snäll men igenting... Sen funderar jag på om inte såren kan bero på något annat? För hon var arg och bitig redan innan såren, igår var det första gången som såren syntes...

Haha men om du vill försöka få i henne medicin så varsogod, jag rekommenderar tjocka handskar :P Hon är läskig när hon burrar upp sig!

Maria sa...

Hej!
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av hundar och eksem så jag kommer inte med några kloka råd i den frågan, hoppas bara att det ordnar sig.

Tyckte att det var lite roligt när jag läste hos ANna (The helylle-foträta...) att du tittar in genom fönster när du går på kvällspromenader. Så gör jag med, brukar säga att jag är en fönstertittare, men inte av den perversa typen =) Tycker bara om att se gardiner, väggfärger och en glimt av andra männsikors liv. Ibland kan det bli till historier i huvudet...