fredag 13 juni 2008

En andra chans




Har ni ibland vaknat med en övertygelse i kroppen? Med en klar blick, ett svar på många av era frågor? För jag har gjort det. Det känns som att någon duktig städfirma kommer och städar hjärnkontoret åt en medan man sover.

Igår kväll la jag mig med många frågor som virvalde runt mina stackars hjärnceller men när jag vaknade då var det helt stilla. Det är frågor av typen "vart är jag på väg?". Vad är det jag egentligen vill med mitt liv? Och min blogg? Vad är det som jag vill satsa på? Och på vilket sätt? Jag har inte blivit klokare över en natt, nej. Det är inte det jag försöker säga. Men när frågorna lägger sig i rätt ordning då kan man fokusera lite bättre. Jag får en känsla att jag låter lite flummig så jag ska förklara det lite bättre.

Några av Er minns kanske mitt projekt som jag kallade för Sagoverkstad. Ett av mina främsta intressen är sagor och dockteater. Jag har försökt att göra det till något större än bara intressen. Ett tag gick det bra och sedan kollapsade allt. Jag la projektet på hyllan och det skulle vänta på bättre tider. Men imorse, när jag vaknade, då frågade jag mig själv "När Anna, när kommer de bättre tiderna?". Och svaret var ju hur enkelt som helst. Förmodligen aldrig. Det var inte tiderna det var fel på, det var mitt mod och tilltro till mig själv som var den svaga länken. De bästa tiderna för alla möjliga projekt är precis då när idéer brinner i ens händer. Det är då man ska förverkliga sina drömmar. Inte vänta och tro att någon god fé kommer och trollar fram näringsrika tider åt en. Kan man ge sina idéer en andra chans? Jag hoppas det för det är precis vad jag gör just nu.

Bilden i dagens inlägg är målad av Richard Doyle och heter The Fairy Queen Takes an Airy Drive.

10 kommentarer:

Sömsmånen sa...

Så fint det blev i bloggen! Bilden med älvan är mycket vacker. Jag vill önska dig all lycka med ditt sagoverkstadsprojekt, det låter som du är på G!
P.S. Det är en sv fördelarna med att ha hund, de sena kvällspromenaderna då man man titta in hos folk!

Anonym sa...

Hurra Anna..vad fint du gjort här inne! Jag tycker absolut att du ska satsa på det här med Sagoverkstaden....det är sådant som vi behöver i dessa tider...både vuxna och barn! Kanske det blir eget företag också nu...eller ?!
Jag håller tummarna och tror på din idé Anna....kraaaammmmmm på dig du lilla sagofé!

Ninni sa...

Det var fint innan men ännu bättre nu! Vad skönt det låter att du blivit övertygad om vad du ska göra. Jag tror man ska våga satsa, man kan bara ångra det man inte provat...
Fin illustrationen! passar till din Sagoverkastad. Lycka till!

Anonym sa...

Jag har väntar på nya tag med din fina Sagoverkstad! Nu har du "flow", som jag skrev om i ett inlägg (minns du att du skrev att du aldrig haft det?) Så flyyyyt med i flowet! Kram! Och så bra Polen spelade häromdan förresten:)

Anonym sa...

Idéer tål oftast en andra chans (om de inte är riktigt usla och det verkar inte din idé vara). Vet inget om historien bakom, men bara ta språnget ut och kör på!
Med fotoutställning mm har du ju redan bevis för att det håller...
Fokusera är bra. Tag ut rätt kompassriktning och starta sagoverkstaden. Lycka till :-)

Anna Stilla sa...

Tack för era uppmuntrande kommentarer! Sådant är som bränsle för den kreativa motorn :)

Kram på Er
Anna

Anonym sa...

Jag säger som de andra, man måste passa på då man har ett flow. Jag tycker att sagoverkstaden är en uunderbar idé och jag hoppas verkligen att du vågar satsa!

Maria sa...

Ungefär så blev det för mig. När min syster dog så fattade jag...jag kan inte vänta tills jag blir pensionär med att göra det jag vill för då kanske jag inte lever. Så nu struntar jag så gott jag kan i pensionspoäng mm och arbetar hemma med det jag älskar och så hinner jag med barnen när de är små. Det där med framtida pension mm får förhoppningsvis lösa sig när den dagen kommer, om den kommer...Lev nu, våga göra nu det du brinner för!

Trollmor sa...

Så fint det är här hos dig.
Jag tror att du har kraften och modet inom dig för att själv svinga det där trollspöet.
Jag håller tummarna för din andra chans.
Varma kramar

Anonym sa...

Jag tror på dig, det vet du! Go, girl! Och det är så sant som det är sagt, livet pågår _nu_ - det kommer inte så kallade bättre tider! Du fixar det med din underbara kreativitet!

Vad fint det blev med nya rubriken och bilden förresten!

Kramar!