torsdag 12 juni 2008

En viktig grundsten



En av grundstenar för ett lyckligt liv är att omge sig med människor som gör en lycklig. Det har jag läst om några gånger men aldrig riktigt funderat på det. Jag ansåg att alla människor som jag frivilligt har umgåtts med är sådana människor som jag sjäv tycker om och bara det gör väl att de gör mig glad. Men jag har upptäckt att så är det inte alls. Vissa människor gör mig ledsen och det gör de på ett väldigt osynnligt sätt. De pumpar ut ur mig min livsglädje och livnär sig på den. Den bittra eftersmaken håller sig kvar i många dagar och får mig att grubbla och känna mig som en usel människa.

Men så kom det en dag när jag tänkte att jag inte alls var usel. Jag vägrar att må dåligt pga någon annan som inte tycker om sitt liv. För det är precis så här! De som inte gillar sitt liv och känner sig missnöjda med tillvaron, de sätter klor i en annan människa och tömmer den på livsglädje. Raffinerat men kraftfullt. Nej, jag är inte alls usel. Inte uslare än någon annan i alla fall. Så nu är jag lite mer vaksam ifall någon har lust att göra mig till en liten liten usling.

7 kommentarer:

Anna sa...

Bra Anna! Det gör du rätt i!

Det var nu några år sedan som jag började göra img av med såna otäckingar och visserligen har jag ju inte lika många vänner längre men vissa vänner kan man ju faktiskt vara utan! Så bra för dig!

Lisa

Maria sa...

Ju äldre jag blivit ju bättre har jag blivit på att prioritera vänner i livet som får mig att må bra och jag hoppas och tror att de också mår bra av att umgås med mig. Men då och då stöter man på de där negativa energispridarna som dränerar en på energi och ibland hinner de med att sprida den där dåliga energin innan man insett det...

Jag mailar dig!

Bilder från min kamera sa...

Så rätt du skriver. Det kunde lika gärna varit mina egna ord.Dom ord jag så ofta tänker. Har själv haft en och annan person i livet som tömt ut sitt missnöje över sitt trista liv. Det missnöjet har ofta haglat över mig. Försökt dumförklara och på annat vis trycka ner mig. Men efter många år har jag nu prioriterat vem som få finnas som vän till mig. Resterande har sedan länge förpassats dit vederbörande hör hemma.

Istället för att lägga sitt trista innehållslösa liv på andra, varför inte ta tag i tillvaron och göra något positivt av det egna livet.Eller har det gått för långt för att få en rätsida på det. Hmm, man kan bara spekulera.

Önskar Dig en solig fin helg!

Sömsmånen sa...

Å, det där är väl svårt! Ibland hamnar jag i terapeutträsket och tror att just jag kan hjälpa sura typer att bli glada och positiva, genmerösa människor. Genom att umgås med dem, typ. Så blir det ju aldrig utan det som händer är att jag blir lika trist och gnällig som dem...
Vilken kraft det finns i negativism. Fast fortfarande är vi flest som skrattar och ler och bjuder på oss själva, eller hur?

Anonym sa...

Så bra du skriver vännen! De nästlar sig in obemärkt, det är det värsta. Så det gäller att vara på sin vakt som du skriver. För vi är ju inte usla, inte på nåt sätt!

Anonym sa...

Så bra skrivet! Åh, de är som smådjävlar dessa energitjuvar. Bra insikt Anna att försöka börja sålla bort dessa människor. Ofta är de dåliga lyssnare också... så vad är då bra?
Har lite svårt förstå varför denna typ existerar, men precis som med intrigmakerskor är dessa energitjuvar raffinerade typer. Men bort med dem när de ger sig till känna!

Anonym sa...

Hej, Ja visst är det så,
människor kommer och går,
en del vill vi ha kvar, en stund
eller länge...
Ha en bra söndag
Kristina
www.positivenews.blogg.se