torsdag 8 maj 2008

Trädgårdsarbete



Idag har jag trädgårdsarbetat. Arbetet inleddes med ett långsamt fika.

Förra våren bestämde jag mig att jag skulle ha blomsterhav på min uteplats. Jag sådde, pysslade om och väntade på att blommorna skulle sätta igång och överträffa sig själva. När juni hade tagit slut och rabatten invaderades av okända växter ( en del brukar kalla dom för ogräs ) då konstaterade Magnus att jag skapade blomsterträsk istället för blomsterhav. I år sänkte jag ribban väldigt mycket. Jag har petat in i jorden några perenner och sådde flitiga lisa som lär klara det mesta. Jag hoppas att det kommer att se skapligt ut.

Men Magnus, han har fått riktiga problem. Han är den som odlar kryddor och örter. Här nedan ser ni hans lilla avdelning. Citronmeliss, persilja, mynta och ett frågatecken. Vad kan det vara för något? Ha! Ett örtträsk!



Titta lite närmare... kan ni gissa vad Magnus har misslyckats med?


Ja, brännässlor!

De flesta misslyckas med att bli av med nässlorna. Men eftersom min Magnus går alltid mot strömmen så har han misslyckats med att få nässlorna att trivas. Inte illa, vad? Jag hoppas dock att nässlorna, trots allt, kommer igång. Magnus brukar nämligen dricka nässelte.


Som jag sa tidigare så har jag sått flitiga lisa och idag har jag omplanterat henne. Varje lilla planta fick sin egen kruka. Hoppas att de ska trivas. Jag räknar med att de ska blomma. Det enda som blommar för tillfället i blomsterträsket är en ensam tulpan.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Oj vad du har varit flitig - själv har jag bara krupit omkring i rabatten och kollat läget... Sen köper jag nog lite sommarblommor och "slänger" ut dem :)

Anna sa...

Blommorna kommer ska du se! Sommaren är ung!

Och jag har också en gammal ful soffa! Vi säger som så att vi behåller den tills alla våra barn kan hantera glass, dryck och annan soff-mat. SEN! Sen kan vi köpa vår drömsoffa och inte behöva sitta som på nålar när vi försöker njuta av den!

Ha det bra!

Anna sa...

Blommorna kommer ska du se! Sommaren är ung!

Och jag har också en gammal ful soffa! Vi säger som så att vi behåller den tills alla våra barn kan hantera glass, dryck och annan soff-mat. SEN! Sen kan vi köpa vår drömsoffa och inte behöva sitta som på nålar när vi försöker njuta av den!

Ha det bra!

Maria sa...

Härligt med trädgårdsarbete! Hoppas att jag kanske kan göra lite pyssel i trädgården idag, verkar bli fint väder!

Birgitta sa...

Ja visst är det härligt med allt pyssel i trädgården, även det som inte alltid lyckas, förhoppningen är ju desto större än resultatet många gånger, men man har haft mysigt under tiden. Ha en skön dag i trädgården, det tänker jag ha. Kramar Birgita

Anonym sa...

Beautiful picture - that one with tulip! And beautiful young plants :) Send you greetings from Poland ;))))

Anonym sa...

Nässlorna kommer väl snart, vi har inte så mycket än - mest kirskål. Och den frodas!!!

Jeanette Nord sa...

Ha, ha! Jag har massor med nässlor han kan få! Tyvärr inga små baby blad längre utan jättebuskar! En halv meter höga minst! Och det är inte sommar än....suck!

Lagom arbete är bäst! Och dina flitiga lisor ser jättefina ut!

Ha en härlig helg i trädgårdslandet.

Kram
Jeanette

Lyck-Annas sa...

Härligt att se andra som förstår nässlans magi. Funderar själv på att torka nässlor och lura ned det i typ köttfärssåsen i vinter till barnen.