tisdag 27 maj 2008

Den färgglada filten



Jag gillar återanvändning!

Bara tanken på att jag har gjort något av saker som andra har gjort sig av med gör mig så där barnsligt lycklig. Sällan köper jag dyra tyger och sätter saxen i dom. Jag får genast ångest att jag kommer att förstöra hela projektet. Tyger köpta för någon guldpeng befriar mig från den här ångesten.

Av gamla örngott och påslakan har jag sytt en filt. De röda fyrkanterna är från det påslakanet som sedan blev en klänning och en väska.
Det enda som är nytt är faktiskt undersida av filten: en bit av mjukaste prickig fleece. Filten är tänkt som present och jag funderar på att sy en sådan till mig själv.

Att pyssla och skapa är som balsam för min själ. Det har faktiskt helande verkan. Jag sjunker in i en annan värld. Slappnar av och finner min livslust...







7 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Det är så härligt med människor som du, som utav ingenting kan skapa något helt underbart. Som din klänning o nu detta lapptäcke. Jag är så full av beundran för er alla som kan skapa!

Hann inte in under helgen o kommentera din uppkörning. Inte tusan har du misslyckats! Det var nog inspektören som hade en dålig dag. Ibalnd godkänner de väldigt "stora" fel o ibland får inga misstag ske alls.

Du kommer igen!! tills dess så får jag väl se dig snurra i rondellerna när jag passerar E-tuna *skrattar*.

Den där rondellen som möter Sundbyholm/Torshälla/Stan/Nyköping är rena rama cirkusen. Vet aldrig om jag ligger rätt när jag ska mot Nyköping *skrattar*.

Kramar

Birgitta sa...

Din filt är verklige somrigt härlig, med glada röda rutor som kontrast, verkligen fint komponerad. Tänk vad fin den skulle göra sig i en barnsäng med den mjuka sköna prickfleecen du har sytt på. Det här är nog nått du skall fortsätta med tycker jag. Kramar och ha det gott i sommarvädret. Birgitta

Anonym sa...

Åh så fint du skapat! Vilken present! Jag själv ska sy en kasse att lägga ner en doppresent i. Får ser hur det projektet går!

Sömsmånen sa...

En underbar filt! Det finns inget mjukare än gamla lakan. Färgerna är verkligen somriga.

Ninni sa...

Vilken fin present! Lyckliga den som får den...Vad jag blir inspirerad av dina syprojekt! Nu har jag gett mig tusan på att jag ska få reda på om jag vågar använda symaskinen som jag packade med mig från Sverige. Vi har 117V här i eluttagen och jag vågar inte testa utan att ha rådfrågat någon som är kunnig på sånt.
Jag brukar också sy lapptäcken och hade tänkt ha tid att göra det nu när jag är här...Det är verkligen tillfredsställande att återanvända tyger som man gillar. Jag sydde mycket i gamla lakan till mina barn när de var riktigt små. Mjuk skön bomull är underbart!
Lycka till med nästa uppkörning, då går det som en dans!
Kram Ninni

Unknown sa...

Åhh,vilken underbart vacker filt du sytt..väldigt fin och bra idé av dig att återanvända gamla påslakan och örngott,du måste få beröm rara Du!Sååå vacker klänningen blev av påslakanet,så somrig och fin,väskan med!Du är så vacker på bilden i det tidigare inlägget tillsammans med din fina vovve!Tänk så duktig du är att sy och så fyndigt av dig att hitta på att sy så många olika ting av ett och samma påslakan,otroligt!!!
Hoppas kvällen din blir fin!

Stor Kram Maria!

Anonym sa...

Alldeles, alldeles underbar!