onsdag 28 maj 2008

Mamelucker



På loppisar och i second - hand butiker kan man köpa gamla lakan av härlig bomullskvalité. Det brukar kosta kring 20-30 kr. Med tanke på att det handlar om ca 2,5 m tyg så tycker jag att det är hur billigt som helst. Och miljövänligt. Och hur bra som helst på alla punkter.

Jag har sytt mig ett par mamelucker av ett sådant lakan. Jag tycker att det är så fint att bära både kjol/klänning och byxor. Mameluckerna gör sig väldigt somriga till tygskor och en följsam kjol. De är inte alls svåra att sy. Mönster är från vanliga pyjamasbyxor med resår i midjan. Inga krångliga fickor eller blixtlås. Hur enkelt som helst. Jag gjorde byxbenen kortare och slutligen sydde jag på lite spets. Spetsen gör byxorna hela, romantiska och lagom flickiga.

Bäst av allt är känslan att jag cyklar runt på min cykel utan växlar, nynnar på en sång och vet att ingen annan har precis likadana byxor som jag. Och så vet jag också att mellan stygnen har jag "sytt" in min själ.



13 kommentarer:

Anonym sa...

Så gulligt! Det är kanske mamelucker jag ska satsa på - vill gärna ha kjol men är obekväm med dem (speciellt korta) när jag inte har något under. Mamelucker med massa spets och krus som veckar sig strax under knäet vore grejer det!

Dubbelörn sa...

Jag gör vågen för dig min vän!! Helt underbart vackert!

Kram

Sömsmånen sa...

Å, så sommarfint! Vilken bra idé. Och javisst, det är så skönt och snyggt med byxor+kjol.

Anonym sa...

Wow! Så fina!!! Och vilken smart idé! De passar perfekt på dig, även om jag inte ser hela dig...

Anonym sa...

Vad söt och duktig du är i dina nya mammelucker. Själv sydde jag ett par nyligen (kolla bloggen) men de var mer i teaterstuk alltså ej så tvättvänliga...

Anonym sa...

Åh, så fina! Du har all anledning att må gott när du cyklar omkring med så fina ben.

Anna sa...

Ah, va du är duktig! Det verkar ju som du bara slänger ihop grejer hur som helst. Du måste ju vara jätteduktig! Kul att se dina kreationer!

Anonym sa...

Så enkelt och vackert....och du är ensam om dom. Du skriver ju så vackert och inspirerande också...så man blir ju rent av sugen att sy ett par själv !
Herregud, Anna...nu stundar snart fotoutställningen...jag önskar dig ett stort lycka till.....och grämer mig över att jag inte kan komma och titta själv...snälla, du måste fota och visa här i bloggen!
Kram kram kram och en lyckospark i baken...hoppsan, nu blev det visst lite solk på dina fina vita mamelucker....förlåt :)

Unknown sa...

Jättefina mammelucker du sytt,sååå sött med den romantiska spetsen vid bensluten!Du är ju jätteduktig,och så kul att ha gjort något som ingen annan har på sig..passar så fint under kjolen!

Tack för din rara kommentar..och din lyckönskan inför min operation,äntligen ett svar som jag så länge gått och hoppats på!
Hoppas att kvällen din blir fin!

Kram Maria

Anna Stilla sa...

Tack för Era kommentarer! Det är roligt att ni gillar idéen med mamelucker.

Kram på Er alla där ute!

Maria sa...

Jättefina!! Jag tycker som du att det är extra roligt att ha något egensytt på sig, och visst finns endel av ens själ där mellan stygnen...och roligt att inte "femtielva" andra har samma plagg.

Filten nedan är mycket fin, precis i färgkombinationer som jag gillar!!

Anonym sa...

SÅ smart! I like. Du får pluspoäng hos kafferepet... : )

Anonym sa...

Härlig beskrivning.
Målande och förklarande.