torsdag 3 april 2008

Grönt

Det är kväll och jag är verkligen trött. Egentligen är det dags att hälsa på Herr Sängen men jag kan inte. Först måste jag se till att lugna ner mina snurrtankar. När jag tänker alldeles för intensivt så snurrar tankarna, jag känner det innanför pannan. Då vet jag att det är ingen idé att gå och lägga sig.

Jag har fortfarande ont i nacken men det börjar ge sig. Glad som man kan bli åkte jag till stan för att köpa lite grönt. För jag älskar grönt och jag har bestämt mig för att köket ska få fler gröna detaljer. Det kommer att bli så himla fint. Men jag är en bortskämd storstadsbo. Innan jag flyttade till Eskilstuna (för två år sedan alltså) bodde jag 12 år i Göteborg. När jag behövde gröna dukar så åkte jag till stan och vips fanns det 100 affärer och man kunde tillåta sig att vara kräsen. Så är det inte i Eskilstuna. En liten Åhléns, Hemtex och Cervera har jag att välja på. Plus några andra butiker med mest krimskrams i. Jag vill inte köpa den ENDA duken de har. Jag vill få välja den jag tycker BÄST om. Så jag åkte hem utan en enda grön sak. Men jag har köpt kromtabletter som ska stoppa mitt sötsug. Det hoppas jag verkligen på för så mycket socker som jag konsumerar är skrämmande. På Myrorna köpte jag en ViktVäktarnas kokbok. När jag kom hem så lagade jag en potatis- och squashrätt ur den. Men den var så äcklig, usch och tfi. Jag blir så irriterad varje gång jag låter mig själv att luras av B-kokböcker. Med märkliga recept som har nog blivit skrivna för bokens skull och inte för att glädja matnyfikna människor. Jag ska nog hålla mig "Rutiga kokboken" för den sviker sällan.

Nu när vi är på det gröna spåret så vill jag meddela att jag har gjort ett grönt insats och blivit medlem i Naturskyddsföreningen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kromtabletter hjälpte en kompis till mig!
Här där jag bor har jag inte ens de butiker du räknar upp...de hittar jag 3 mil bort. Men jag tycker mycket om Åhléns tyger, dessutom är jag lite snål för att köpa ngt annat!

Mona sa...

Jag har också undrat om recepten i moderna kokböcker är skrivna för utfyllnads skull. Tacka vet jag min gamla Vår Kokbok som jag fick när jag flyttade hemmifrån och som nu ser ut som om den helst vill pensionera sig :-)
Kram / Mona