torsdag 24 april 2008

Bokfynd



Jag brukar bojkotta Myrorna för att de sätter så höga priser på sina varor. Kanske gör dom det för att täcka omkostnader men jag får en känsla att de försöker utnyttja den miljömedvetna secondhandstrenden. Men bara för att jag bojkottar dom betyder det inte att jag inte besöker butiken. För det gör jag. Jag låter dock bli att handla sådant som jag INTE behöver men VILL ha och som jag skulle köpa om det kostade några tior mindre.

Men idag... idag kära vänner har jag gjort Myrorna 100kr rikare. De har haft endagsrea på böcker och jag kunde inte låta bli att roffa några åt mig. Jag har köpt Nostalgiboken som med prylar från 50-, 60- och 70-talet väcker vemod och framkallar leende på läpparna. Vargar har också följt med mig hem för de otroligt fina bilder på dessa mystiska, fruktade och utrotningshotade djur. Jag såg en flock vargar bara en gång och det under konstgjorda omständigheter. Vi var på Nordens Ark, kanske en av de få djurparker vars existens jag kan förstå. Jag visste att det skulle finnas vargar där. Men det högg i hjärtat när jag fick syn på dom. En flock vargar bakom nätet är en mindre rolig syn. Man vill yla av sorg.

Naturen året runt är en annan bok som jag har köpt. Jag gillar att läsa om årstider, dess växlingar, djurens beteende osv. I synnerhet om det handlar om den naturen jag möter till vardags. Visste ni till exempel att det finns fjärilar som lämnar landet när vinter är på väg? Amiralen hör till den här gruppen. Men de brukar flyga på natten och då är det svårt att se deras massflykt.

Jag har alltid hävdat att kunskap ger makt och omger mig gärna med olika uppslagsböcker. Idag har jag skaffat Norstedts första uppslagsbok som vänder sig mot skolbarn. Tillräckligt lätt för att mina förvirrade och slöa yngre tonåringar ska förstå den och tillräckligt svår för att inte verka löjligt barnslig.


5 kommentarer:

Maria sa...

Tycker också att Myrorna är för dyra ibland och speciellt i Sthlm. Var in på en Myrorna i stan i Sthlm och det var ju hutlösa priser.

Anonym sa...

Nostalgiboken är härlig!Och nu kom jag på att att jag måste kolla i den, ska nämligen på 80-talsfest på lördag! Så TACK för "tipset"
Jag var på Myrorna idag och skulle kolla på lite acessoarer á la 80-tal, 30:- tog de för en vanlig tunn scarf som var JÄTTEFUL! Vet hut!

Anonym sa...

Jag bojkottar oxå myrorna pga de höga priserna - tycker tex att det är rent vansinne att sätta ett pris på 15 kr på en sliten, gulnad westernpocket från 1974....

Anonym sa...

80-talet är ju inte med i boken! Blandade ihop en del prylar med 70-talet, jag var ju barn på båda!

Lady Stalker sa...

Nostalgiboken är en höjdare! Kul med fler som tycker det! Prova recepten ...

Kramar!