tisdag 4 mars 2008

Min nya kamera



Äntligen har jag köpt en digital systemkamera. Det var svårt att besluta sig för vilken kamera vi skulle köpa. Vi har jämfört olika modeller, vi har läst många olika artiklar och tester, vi har kollat utbudet av objektiv och slutligen visste vi vilken kamera vi ska ha! En Pentax K10D. För att den har bildstabilisering (det har varken Nikon eller Canon och jag har skakiga händer) och för att den har väderskydd (och det har varken Canon eller Nikon). Jag är redan djupt förälskad i min Pentax! Nu gäller det att lära sig att använda den. Vad säger ni om en användarbok på 230 sidor?




För att jämföra Pentax med min gamla Konica Minolta Dimage Z5 har jag tagit två bilder med autoinställningar och utan blixt, ur precis samma vinkel och under identiska ljusförhållanden. Det vill säga en svag belysning som min ljusslinga bakom gardinen ger.



Pentaxbilden



Konica Minoltabilden

Nu är jag så klart medveten om att dessa två kameror ligger i helt skilda klasser och bör inte jämföras. Men jag kunde inte låta bli :)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till kameran, jag är övertygad om att du kommer ta lika fina bilder med den!

Och du, visst måste du ha upplevt flow nån gång? När du klarat ngt i bilkörningen, när du lyckats fånga ett ögonblick med kameran, när du arbetar med dina fina dockor?

Anonym sa...

Ja visst är det otroligt vilken skillnad det är på en "vanlig" kamera och en systemkamera. Jag är väldigt förtjust i min systemis!

Anonym sa...

Oooohhhh...shit......vilken skillnad på de båda bilderna !
Tack för att du meddelade mig...jag kommer att följa dina fotoäventyr med spänning....din kvällsläsning är ju fixad nu ett par veckor framöver...230 sidor...ja, jösses!
Jag är så glad för din skull Anna...jag kommer ihåg känslan...när man packade upp sin kamera och satt och tittade och fingrade på den och var alldeles....förälskad!!!!!
Ha det så mysigt nu , min kära vän och lova att visa många bilder...jag har fått en del beställningsjobb idag(sömnad) så jag lär inte hinna fota så mycket närmaste tiden...men det gör inget...jag njuter av dina bilder!!!! KRAAAAAAAAAMMMMM