onsdag 2 januari 2008

Nyårskraschen

År 2008 inleddes med en datakrasch.

Men jag är lugn som en filbunke för att jag är van vid datakrascher. Några har jag faktiskt orsakat själv. Jag minns när datorn för första gången startade i felsäkert läge. Att det fanns ett felsäkert läge hade jag då ingen aning om och eftersom allt såg så märkligt ut så konstaterade jag med 100% övertygelse att det var ett virus. Och virus var jag rädd för. Så jag stängde av datorn, satte in "recovery cd" och återställde allt. Alla mina texter och bilder gick förstås förlorade men ack, jag överlistade "viruset" ju.

Den gången då skärmen blev helt svart rusade jag direkt till affären och köpte en ny. Och när jag väl höll på att köpa en ny skärm så köpte jag även en ny dator. Senare visade det sig att skärmen var död p.g.a. en säkring som gick av.

Jag har föreslagit för Magnus att vi skulle kunna göra en liknande operation i samband med nuvarande krasch. Alltså, vi åker till affären och köper en ny dator. Jag kanske skulle kunna stoppa en ny laptop i kundvagnen utan att Magnus märkte det. Hm...

Men nej. Mannen har bestämt sig för att rädda alla våra gamla hårddiskar, installera Windows på nytt och sedan alla andra program som vi anser är nödvändiga. Personligen tycker jag att min lösning på rådande krissituation är mycket bättre än Magnus.

2 kommentarer:

Mona sa...

Din lösning på problemet datorkrasch är onekligen radikal men kanske onödigt dyr i längden. Annars gillar jag idén med att smussla ner en laptop utan att den (o)äkta hälften märker något :-)
Kram / Mona

Anna Stilla sa...

Jag saknar faktiskt min gamla laptop ganska mycket. Snart blir jag så desperat att jag börjar nog smussla trots allt :)