söndag 25 november 2007

Stagnation

Foto: Anna Stilla


Något har hänt med mitt kreativa sinne. Det är borta. Jag försöker hitta någon punkt i tillvaron där jag kan hitta tillbaka till mina stora intressen. I alla fall var de stora tidigare i mitt liv.

Att skriva och att fotografera.

Skriva prosa och lyrik har jag gjort sedan jag var 8 år. Det mesta som jag har skrivit har jag gömt för världen men författardrömmar har alltid levt inom mig. För 1,5 år sedan upplevde jag ett mentalt rus när en av mina texter hade blivit publicerad. Med mitt namn under och med en bild på mig bredvid. Och så fick jag betalt för det också!

Att fotografera har inte alltid varit lika solklart för mig. Inspiration kom från min vän Martin. Han är en duktig fotograf. Påverkad av Martins passion började jag se på bilder med andra ögon. Jag började se bilder som konst. Idag verkar det så självklart med då hade jag kameran till att dokumentera semestrar, födelsedagar och så vidare.

Idag har Martin lämnat en stor bunt med fototidningar hos mig. Jag har bläddrat i dom och upptäckt att jag är så vilse, så vilse...

Jag vet inte vart jag är på väg. Om jag i överhuvudtaget är någonstans på väg. Jag är rädd för att jag har stagnerat i min kreativa utveckling....

7 kommentarer:

Anonym sa...

Snälla Anna, nu har du fått den där bunten med tidningar om bakfoten.
Jag har själv läst dem i över 20 år och kommit fram till att i början är de bra till att få veta "Hur gör jag?" Vissa teknikaliteter och teorilektioner kan faktiskt vara nyttiga.
Visst kan man ibland få ett frö till inspiration men slutsatsen av de bilder jag sett i tidningarna under alla år är att "Det där gör jag bättre själv".
DET GÖR DU OCKSÅ!!!!
Det är bara du som kan ta DINA bilder och de är BÄST!
Mina bilder är också bäst!

Så bläddra du i tidningarna med ett kraftigt filter och tro aldrig att det är sanningen som står i dem! Det är ändå bara DU som kan ta DINA bilder! De som kommer inifrån dig själv!
Själv ska jag sluta prenumerera nu vid årsskiftet, det är bara mina vägar som är rätt för mig.

Din vän Martin

Mona sa...

Även kreativiteten måste få ta paus ibland. Jag tror det är nödvändigt för att man ska kunna gå vidare.
Kram / Mona

Anonym sa...

Du har ju haft fullt upp med körkortet, det kräver faktiskt mycket av både huvud & kropp. Kreativiteten kommer i vågor- åtminstone min! Dessutom så tar den sig uttryck i olika projekt för mig - just nu syr jag på maskin som en tok! För ett tag sedan skrev jag en barnbok...

Millis sa...

Kreativiteten går ju i vågor och ibland kanske man helt enkelt behöver en paus. Snart kommer lusten att skapa tillbaka, ska du se.
Stor kram till dig.

Anonym sa...

Åh men så är det - kreativiteten kommer och går, pausa bara ett tag så sprudlar den snart igen. :)

Trollmor sa...

För att kunna gå vidare måste man få vara Stilla ibland.
Du ska se att det bara är en paus, inspirationen kommer säkert tillbaka.
Varma kramar

Anonym sa...

Bara vila .....
det kommer snart något nytt. Du kommer snart in i en ny fas av din kreativitet. Det är så...man utvecklas ...lämnar det gamla och kommer in i något nytt...och innan man kliver in i det "nya" så blir det alltid en "döperiod". Tro mig, jag vet....KRAM