måndag 12 november 2007

De Trevligas Stad

Foto: Anna Stilla

Igår kom jag tillbaka från Umeå, min alldeles egna, självständiga och ensamma resa. Jag är inte van vid att resa utan sällskap. Jag åkte till Umeå för att kolla på Dockor i Norr, en nordisk dockteaterfestival. Jag hoppades på eufori, magi, inspiration. Så brukar jag reagera på sagor, teater och dockor. Men jag blev besviken. Jag har inte sett alla föreställningar ur programmet men dom jag hade sett var tråkiga och på något sätt kantiga. Inspirationen lyste med sin frånvaro.

Men jag har upptäckt en annan sak. Vänligheten i Umeå. Vart jag än gick så möttes jag av varma vänliga leenden. En sorts lugn som spred sig på gatorna. Umeå kallas för björkarnas stad men jag tror att det är De Trevligas Stad helt enkelt. Till och med bilister uppför sig mänskligt. Här hemma i Eskilstuna tror bilister att de äger vägen. Om jag vill gå över på ngt övergångställe så krävs det under för att bilar ska stanna för mig. Oftast gör dom allt för att hinna köra innan jag hinner passera vägen. Men i Umeå stannar folk för fotgängare. Oavsett om det är ett övergångställe eller ej. De bara stannar och släpper mig förbi. Och de stannar långsamt och mjukt, inga häftiga inbromsningar.

Och det finns så många vackra skyltfönster i Umeå. Och staden är ren. Och jag har inte sett ett enda fyllo rulla på gatorna. Och inga berusade skrikiga ungdomar som ranglande på kvällarna. Och inte en enda Green Peace-, Rädda Barn- eller Rädda Min Mormorvärvare som hoppade på mig och krävde en slant. Eller åtminstone en förklaring till varför jag inte är villig att betala.

Till och med kylan var varmare där.

Och jag vet, jag har turistat där. Det är kanske annorlunda om man bor i Umeå. Då ser man på staden och dess invånare från en annan vinkel. Men det gör ingenting. Umeå har visat sina finaste sidor för lilla turistande mig.

Det är kanske så att ju längre norrut, ju kallare och längre vintrar desto varmare människor och positivare attityder? Eller hade jag bara tur och rosa glasögon?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vad synd att det inte blev någon inspiration.....men du hade en fin tur iallafall förstår jag när jag läser.
Låter som en lugn och behaglig upplevelse....skönt!
Ja...vill du träffa Kreativitetens Gudinna så stämmer du bara möte med dig själv Anna Stilla.....tänd ett ljus, duka fram lite gott fika....ta fram ditt fina anteckningsblock.....nej men se....där var hon ju :=)
Hon bor i ditt huvud Anna....jag ser hur hon sitter där och vinkar...hej, hej :=)
Kram på dig ......nu ska jag cykla till Röda Korset ....och fynda tyger....för jag har ju inga tyger eller spetsar innan...bara ett helt skåp fullt....synd om mig :=) Är man knasig eller ?

Anonym sa...

Tråkigt att festivalen inte blev som du hoppats, men resan verkade ju bli en upplevelse ändå.Kanske det är så, att de är trevligare ju längre upp man kommer!
Och du kan ju ta vara på de dåliga föreställningarna och använda de som en erfarenhet.

Ska du inte länka till Sagoverkstad här på sidan? Så fler hittar dit och kan läsa om ditt spännande projekt!

Anonym sa...

Vad trist att festivalen inte var vad du hoppades, men vad kul att du gillade Umeå. Två av mina syskon bor där så jag har varit där lite grann, även om det var ett tag sen. Det är ju en studentstad, så tempot där är lugnare, det är mer avslappnat, folk cyklar mer än kör bil, ja kanske inte nu om det var snö där. Och här uppe vid Nordpolen så är det ännu lugnare tempo, lite för lugnt ibland, men det passar ju mig!

Mona sa...

Trevligt att du gillade Umeå! Å du har rätt. Umeå är en väldigt trevlig stad. Jag har alltid trivts där när jag varit där. Synd bara att festivalen inte blev vad su hade hoppats på. Men vänd det till något positivt. Du kan göra det bättre själv. Å tänk vilken uppmärksamhet du kommer att få då!
kram

Dubbelörn sa...

Men precis så där känner ju jag inför Eskilstuna o Malmköping *skrattar* o då jämför jag med STockholm... heaven and hell ;)

Kramar

Anonym sa...

Välkommen att prova LULEÅ och samtidigt kan du få råna mig lite!
Vad modigt att åka iväg själv.
Jag tror du längtar efter julfriden för att du mås så bra. Du verkar må så himla gott och vara så harmonisk!!!

Maria sa...

Roligt att du gillade Umeå (jag har bott där i närheten några år) Vet ej om sinnelaget här uppe är eljest (som vi säger)men kanske är det mer lugn här uppe??